UCHWAŁA NR II/28/2018 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2019-2021
jakiego organu | Rady Miejskiej |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2019-2021 |
status uchwały | obowiązująca |
UCHWAŁA NR II/28/2018
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 28 grudnia 2018 r.
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2019-2021
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 r., poz.994, poz.1000, poz. 1349, poz. 1432), art. 176 pkt 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2018 r., poz. 998, poz.1076, poz. 1544, poz. 2245) uchwala się, co następuje:
§ 1. Uchwala się „Gminny Program Wspierania Rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2019-2021” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Mirosławca.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.
Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech |
Załącznik do uchwały Nr II/28/2018
Rady Miejskiej w Mirosławcu
z dnia 28 grudnia 2018 r.
Program wspierania rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2019-2021
Wprowadzenie
„Dla dobra dzieci, które potrzebują szczególnej ochrony i pomocy ze strony dorosłych, środowiska rodzinnego, atmosfery szczęścia, miłości i zrozumienia, w trosce o ich harmonijny rozwój i przyszłą samodzielność życiową, dla zapewnienia ochrony przysługujących im praw i wolności, dla dobra rodziny, która jest podstawową komórką społeczeństwa oraz naturalnym środowiskiem rozwoju, i dobra wszystkich jej członków, a w szczególności dzieci, w przekonaniu, że skuteczna pomoc dla rodziny przeżywającej trudności w opiekowaniu się i wychowywaniu dzieci oraz skuteczna ochrona dzieci i pomoc dla nich może być osiągnięta przez współpracę wszystkich osób, instytucji i organizacji pracujących z dziećmi i rodzicami uchwala się, co następuje:” - preambuła ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Jak wskazuje powyższa preambuła, u podstaw regulacji ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej leży dobro dziecka oraz dobro rodziny jako podstawowej komórki społecznej, przy czym dobro dziecka powinno być stawiane zawsze na pierwszym miejscu. W preambule wskazano także na potrzebę współpracy osób, instytucji publicznych i społecznych pracujących z dziećmi i rodziną. W razie wątpliwości przy interpretacji ustawy, w przypadku gdy nie będzie możliwe zastosowanie wykładni językowej konkretnego przepisu, należy mieć na względzie główny cel jaki przyświeca ustawie tj. pomoc dziecku.
Dlatego też podstawowym założeniem Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2019-2021 jest nadal tworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych w celu przywrócenia im zdolności do wypełniania tych funkcji oraz zapewnienie pomocy w opiece i wychowaniu dzieci. Podejmowane w Programie działania koncentrować się będą na całej rodzinie, również w sytuacjach umieszczenia dzieci poza rodziną biologiczną. Nadrzędną zasadą przy realizacji Programu jest współpraca wszystkich podmiotów świadczących pomoc rodzinie.
Założenia Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2019-2021 są spójne z następującymi dokumentami:
1) Wojewódzkim Programem Wspierania Rodziny i Systemu Pieczy Zastępczej na lata 2014-2020,
2) Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych Gminy Mirosławiec na lata 2014-2020”, (obszar wsparcia rodzin został zapisany w części: „Cel strategiczny 2: Wspieranie rodzin i wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, cel operacyjny 1: Wzmacnianie rodzin i podnoszenie poziomu ich funkcjonowania, cel operacyjny 2: Pomoc rodzinom będącym w kryzysie; rozwijanie systemu wsparcia),
3) Miejsko-Gminnym Programem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Mirosławiec na rok 2018,
4) Programem przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie w Gminie Mirosławiec na lata 2017-2020.
Podstawę prawną opracowania i realizacji niniejszego Programu stanowi art. 176 pkt 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2018 r., poz. 998, z późn. zm.).
1. Diagnoza
W 2017 roku ze świadczeń pomocy społecznej korzystały 224 rodziny (685 osób w rodzinach), z czego 52,3 % to rodziny z dziećmi. W rodzinach tych wychowuje się 259 dzieci. 26 rodzin (11,61 % ogólnej liczby rodzin objętych wsparciem), w których wychowuje się 64 dzieci, objętych jest pomocą z powodu trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.
Tabela 1. Struktura rodzin z dziećmi objętych pomocą
Rodziny |
Liczba rodzin |
z dziećmi |
116 |
wielodzietne (troje i więcej dzieci) |
37 |
niepełne |
27 |
Źródło: dane własne
Tabela 2. Rodziny objęte pomocą z podziałem na liczbę dzieci w rodzinie
|
Liczba dzieci w rodzinie |
||||||
1 dziecko |
2 dzieci |
3 dzieci |
4 dzieci |
5 dzieci |
6 dzieci |
7 dzieci |
|
Liczba rodzin |
31 |
48 |
24 |
8 |
3 |
1 |
1 |
Źródło: dane własne
Najczęstszym powodem do korzystania przez rodziny są niskie dochody (152 rodziny), bezrobocie, potrzeba ochrony macierzyństwa, niepełnosprawność, długotrwała choroba oraz bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych. Z uwagi na charakter gminy oraz ubogą infrastrukturę osoby w wieku produkcyjnym nie mają zbyt wielu szans na zdobycie zatrudnienia na naszym terenie.
Powody trudnej sytuacji prezentuje tabela 3.
Tabela 3. Powody trudnej sytuacji życiowej
Wyszczególnienie |
Liczba rodzin |
ubóstwo |
152 |
bezrobocie |
122 |
potrzeba ochrony macierzyństwa |
71 |
niepełnosprawność |
66 |
długotrwała lub ciężka choroba |
48 |
bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych |
26 |
alkoholizm |
8 |
bezdomność |
7 |
trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego |
2 |
narkomania |
1 |
zdarzenie losowe |
1 |
sieroctwo |
1 |
Źródło: dane własne
Ważnym instrumentem polityki edukacyjnej oraz wyrównywania szans rozwojowych jest edukacja przedszkolna. Dla dzieci, których rozwój przebiega nieharmonijnie lub z opóźnieniem, wychowanie przedszkolne jest szansą na wczesne wspieranie rozwoju w sferze poznawczej, funkcjonalnej i społecznej. Jest to rodzaj inwestycji, która przynosi wymierne korzyści całemu społeczeństwu. Wychowanie przedszkolne w naszej gminie realizuje jedno przedszkole publiczne z oddziałem zamiejscowym, jeden oddział przedszkolny w szkole publicznej i niepubliczny punkt przedszkolny.
Tabela 4. Dzieci objęte wychowaniem przedszkolnym w roku 2017/2018
Wyszczególnienie |
Liczba dzieci |
Samorządowe Przedszkole „Słoneczko” |
145 |
Oddział przedszkolny w Zespole Szkół w Piecniku |
14 |
Punkt przedszkolny „Akademia Malucha” w Mirosławcu |
5 |
Razem: |
164 |
Źródło: Urząd Miejski w Mirosławcu
Edukacja szkolna w gminie realizowana jest w dwóch szkołach podstawowych. Tabela 5 prezentuje liczbę uczniów w poszczególnych szkołach w roku szkolnym 2017/2018.
Tabela 5. Uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów
Wyszczególnienie |
Liczba uczniów |
Szkoła Podstawowa w Mirosławcu |
428 |
Szkoła Podstawowa w Piecniku |
80 |
Klasy gimnazjalne w Mirosławcu |
46 |
Klasy gimnazjalne w Piecniku |
13 |
Razem: |
567 |
Źródło: Urząd Miejski w Mirosławcu
Ważną rolę w systemie pomocy rodzinie odgrywają w naszej gminie świetlice funkcjonujące w strukturze Ośrodka Kultury w Mirosławcu (tabela 6). W godzinach popołudniowych dzieci i młodzież mają zapewnione warunki do nauki, zabawy i spędzania czasu wolnego. W 2017 roku w zajęciach świetlicowych wzięło udział 122 uczestników w wieku od 6 do 17 lat.
Tabela 6. Dzieci objęte opieką świetlic
Wyszczególnienie |
Liczba uczestników |
Świetlica w Mirosławcu |
37 |
Świetlica w Mirosławcu Górnym |
30 |
Świetlica w Piecniku |
11 |
Świetlica w Jabłonowie |
10 |
Świetlica w Hankach |
15 |
Świetlica w Jadwiżynie |
4 |
Świetlica w Bronikowie |
10 |
Świetlica w Łowiczu Wałeckim |
5 |
Razem |
122 |
Źródło: sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz realizacji Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Mirosławcu w 2017 r.
Istotną formą wspomagania rodziny mającej problemy w wypełnianiu obowiązków rodzicielskich jest praca z rodziną prowadzona przez asystenta rodziny. W 2017 roku tą formą wsparcia zostało objętych 17 rodzin, w których wychowuje się 44 dzieci.
Na bieżąco prowadzony jest monitoring sytuacji dzieci w rodzinach objętych pomocą tutejszego ośrodka pomocy społecznej. Monitoring prowadzony jest przez asystenta rodziny i przez pracowników socjalnych. W przypadku stwierdzenia bardzo niepokojącej sytuacji w rodzinie powiadamiany jest sąd rodzinny i nieletnich. W 2017 roku ośrodek pomocy społecznej złożył do sądu jeden wniosek o wgląd w sytuację dzieci.
Z danych ośrodka pomocy społecznej wynika, że w 19 rodzinach (47 dzieci) z powodu nienależytego wykonywania władzy rodzicielskiej sprawowany jest nadzór kuratora sądowego. Nadzorem kuratora sądowego objętych jest także 9 nieletnich.
W przypadku pojawiających się dysfunkcji rodziny mają możliwość skorzystania ze specjalistycznego poradnictwa. W 2017 roku poradnictwo specjalistyczne świadczył m.in. Punkt Konsultacyjny i Interwencji Kryzysowej mieszczący się w Wałczu przy Alei Zdobywców Wału Pomorskiego 54. Zatrudnieni w nim specjaliści udzielili 67 porad, które dotyczyły przemocy w rodzinie, uzależnień oraz rozwiązywania sytuacji kryzysowych (pomoc prawna, psychologiczna, pomoc terapeuty do spraw uzależnień.
Osoby uzależnione, współuzależnione i ofiary przemocy w rodzinie korzystały także z usług Punktu Konsultacyjnego dla osób uzależnionych, współuzależnionych i ofiar przemocy w rodzinie przy NZOZ Poradni Zdrowia Psychicznego i Uzależnień w Wałczu przy ul. Kościuszkowców 10 (psychoterapeuta, instruktor terapii uzależnień, psycholog-psychoterapeuta uzależnień). W Punkcie tym udzielono 60 porad (dla osób uzależnionych od alkoholu, dla członków rodzin osób uzależnionych od alkoholu, porady w związku z trudnościami życiowymi i adaptacyjnymi).
W sytuacji zagrożenia dobra dziecka sąd opiekuńczy może zarządzić środek zapobiegawczy w formie ustanowienia nad dzieckiem opieki zastępczej i umieszczeniu poza rodziną biologiczną. Na koniec 2017 roku w pieczy zastępczej przebywało 11 dzieci z naszej gminy (z 6 rodzin), z czego 8 przebywało w rodzinnej pieczy zastępczej i 3 w instytucjonalnej pieczy zastępczej.
Tabela 7. Dzieci przebywające w pieczy zastępczej
Forma pieczy zastępczej |
Liczba dzieci |
|
Razem |
Umieszczone w 2017 r. |
|
Rodzina zastępcza zawodowa |
2 |
1 |
Rodzina zastępcza spokrewniona |
5 |
4 |
Niezawodowa rodzina zastępcza |
1 |
- |
Placówka opiekuńczo-wychowawcza |
3 |
3 |
Razem |
11 |
8 |
Źródło: dane własne
2. Analiza SWOT
W celu opracowania Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2019-2021 dokonano analizy SWOT polegającej na usystematyzowaniu posiadanych informacji na cztery grupy: słabe i mocne strony oraz szanse i zagrożenia.
MOCNE STRONY - samorząd przyjazny rodzinie, - działania instytucji gminnych na rzecz rodzin, - realizacja programów profilaktycznych w placówkach oświatowych, - szeroka oferta zajęć pozalekcyjnych (placówki oświatowe, biblioteka, ośrodek kultury), - rozwój infrastruktury gminy (place zabaw, boiska), - szkolenie kadry MGOPS, - wsparcie asystenta rodziny, - znajomość środowiska lokalnego przez pracowników MGOPS. |
SŁABE STRONY - brak gotowości rodzin do zmiany stylu życia, - niechęć do współpracy z asystentem rodziny i pracownikiem socjalnym, - ograniczony dostęp do bezpłatnego specjalistycznego (konieczność dojazdu), - brak poradnictwa psychologicznego w w szkołach, - brak placówek wsparcia dziennego, - wysokie koszty utrzymania rodzin, - niewystarczająca liczba mieszkań socjalnych, - preferowanie nielegalnego zatrudnienia, - niewystarczająca współpraca z Kościołem w zakresie działań pomocowych na rzecz rodziny. |
SZANSE - wzrost świadomości rodzin w zakresie bycia rodziną, - budowa zintegrowanego systemu wsparcia |
ZAGROŻENIA - wzrost kosztów utrzymania rodzin, - osłabienie więzi rodzinnych na skutek migracji zarobkowych i edukacyjnych, |
rodziny w gminie, - dostateczne rozpoznanie potrzeb rodzin, - działania szkół, dla których rodzice są partnerami, - propagowanie prawidłowych wzorców rodziny. |
- brak przygotowania do roli rodzica, - wypalenie zawodowe pracowników pracujących z rodziną, - zagrażające i aspołeczne formy spędzania czasu wolnego przez młodzież i dzieci, - dostęp dzieci i młodzieży do środków psychoaktywnych. |
3. Odbiorcy Programu
Adresatami niniejszego Programu są rodziny przeżywające trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, zamieszkujące na terenie gminy Mirosławiec, które ze względu na trudności w funkcjonowaniu społecznym lub znajdowanie się w kryzysie wymagają wsparcia odpowiednich instytucji.
4. Zasoby instytucjonalne działające w obszarze wspierania rodziny:
4.1. Działające na terenie Gminy Mirosławiec:
1) Urząd Miejski w Mirosławcu;
2) Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu;
3) Posterunek Policji w Mirosławcu;
4) Miejsko-Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Mirosławcu;
5) Szkoła Podstawowa w Mirosławcu;
6) Szkoła Podstawowa w Piecniku;
7) Samorządowe Przedszkole „Słoneczko” w Mirosławcu;
8) Biblioteka Publiczna w Mirosławcu;
9) Ośrodek Kultury w Mirosławcu;
10) Punkt przedszkolny „Akademia Malucha” w Mirosławcu;
11) Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Wałczu Koło Miejskie w Mirosławcu;
12) Parafie;
13) Zakłady Opieki Zdrowotnej w Mirosławcu;
14) Zespół interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
4.2. Działające na poza terenem Gminy Mirosławiec:
1) Sąd Rejonowy w Wałczu;
2) Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Wałczu;
3) Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wałczu,
4) Poradnia Zdrowia Psychicznego i Uzależnień w Wałczu;
5) Powiatowy Urząd Pracy w Wałczu.
5. Cele Programu
5.1. Cel główny:
Stworzenie warunków optymalnego funkcjonowania rodzin oraz uruchomienie mechanizmów wyrównywania dysfunkcji.
5.2.Cele szczegółowe:
1. Rozwój systemu opieki nad rodziną i dzieckiem
Lp. |
Zadanie |
Działanie |
Realizator |
Partnerzy |
Wskaźniki |
1. |
Zapewnienie rodzinom
opieki i wsparcia asystenta
|
Wsparcie
rodzin pracą
|
Miejsko-Gminny
Ośrodek
|
- |
- Liczba rodzin objętych wsparciem asystenta rodziny. |
rodziny |
asystenta rodziny |
Pomocy w Mirosławcu |
|||
2. |
Zapewnienie rodzinom pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
Wsparcie rodzin pracą psychologa i pedagoga |
Szkoła Podstawowa w Mirosławcu, Szkoła Podstawowa w Piecniku, Samorządowe Przedszkole „Słoneczko” w Mirosławcu |
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wałczu, Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy w Mirosławcu |
- Liczba rodzin objętych wsparciem psychologiczno-pedagogicznym. |
3. |
Zapewnienie rodzinom wsparcia przez rodziny wspierające |
Szkolenie rodzin wspierających, podpisywanie umów i pokrywanie kosztów związanych z udzielaniem pomocy |
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy w Mirosławcu |
- |
- Liczba rodzin wspierających, z którymi została zawarta umowa. |
4. |
Zapewnienie dzieciom miejsc w placówkach wsparcia dziennego |
Zapewnienie miejsc dla dzieci w wieku szkolnym od 6 do 18 lat |
Ośrodek Kultury w Mirosławcu |
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy w Mirosławcu |
- Liczba placówek wsparcia dziennego; - Liczba dzieci objętych opieką placówki wsparcia dziennego. |
2. Wzmacnianie roli i funkcji rodziny
Lp. |
Zadanie |
Działanie |
Realizator |
Partnerzy |
Wskaźniki |
1. |
Wspieranie rodzin w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych |
Organizowanie specjalistycznego poradnictwa, terapii rodzinnej i mediacji |
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu, Szkoła Podstawowa w Piecniku, Szkoła Podstawowa w Mirosławcu, Samorządowe Przedszkole „Słoneczko” w Mirosławcu |
Miejsko-Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Mirosławcu, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Wałczu, Punkt Konsultacyjny i Interwencji Kryzysowej w Wałczu, Punkt Konsultacyjny dla osób uzależnionych, współuzależnionych i ofiar przemocy w rodzinie przy NZOZ Poradni Zdrowia Psychicznego i Uzależnień w Wałczu |
- Liczba osób korzystających z porad; - Liczba i rodzaj udzielonych porad. |
Priorytetowe przyjmowanie do przedszkola dzieci zagrożonych umieszczeniem w pieczy zastępczej |
Przedszkole Samorządowe „Słoneczko” w Mirosławcu |
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu |
- Liczba dzieci priorytetowo przyjętych do przedszkola |
||
2. |
Przeciwdziałanie marginalizacji i degradacji społecznej rodziny |
Motywowanie rodziców do wspólnego spędzania czasu wolnego z dziećmi |
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu, Szkoła
Podstawowa
|
Ośrodek Kultury w Mirosławcu |
- Liczba dzieci uczestniczących w zajęciach |
w Mirosławcu, Szkoła Podstawowa w Piecniku, Samorządowe Przedszkole „Słoneczko” w Mirosławcu, kuratorzy sądowi |
|||||
Motywowanie uczniów do udziału w zajęciach pozalekcyjnych |
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu, Szkoła Podstawowa w Mirosławcu, Szkoła Podstawowa w Piecniku, Samorządowe Przedszkole „Słoneczko” w Mirosławcu, kuratorzy sądowi |
Ośrodek Kultury w Mirosławcu |
- Liczba dzieci uczestniczących w zajęciach |
||
Motywowanie uczniów do udziału w zajęciach świetlicowych |
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu, Szkoła Podstawowa w Mirosławcu, Szkoła Podstawowa w Piecniku, Samorządowe Przedszkole „Słoneczko” w Mirosławcu, kuratorzy sądowi |
Ośrodek Kultury w Mirosławcu |
- Liczba dzieci uczestniczących w zajęciach |
||
Działania na rzecz aktywizacji zawodowej członków rodzin |
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu |
Powiatowy Urząd Pracy w Wałczu |
- Liczba osób uczestniczących w działaniach aktywizacji zawodowej |
3. Podnoszenie jakości i efektywności usług świadczonych na rzecz wspierania rodziny
Lp. |
Zadanie |
Działanie |
Realizator |
Partnerzy |
Wskaźniki |
1. |
Doskonalenie zintegrowanego systemu wspierania rodziny |
Monitorowanie rodzin objętych wsparciem asystenta rodziny |
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu |
- |
- Liczba rodzin, w których osiągnięto założone cele; - Liczba rodzin, które zrezygnowały ze współpracy z asystentem rodziny. |
Monitorowanie skuteczności podejmowanych działań na rzecz rodziny |
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu |
Kuratorzy sądowi, PCPR w Wałczu |
- Liczba rodzin objętych nadzorem kuratora sądowego; - Liczba nieletnich
|
objętych dozorem kuratora sądowego; - Liczba orzeczeń wydanych przez sąd rodzinny o umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej; - Liczba dzieci powracających. z pieczy zastępczej. |
|||||
2. |
Tworzenie warunków do podnoszenia kwalifikacji przez asystenta rodziny |
Organizowanie szkoleń i superwizji dla asystenta rodziny |
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mirosławcu |
Organizacje szkolące |
- Liczba szkoleń i superwizji. |
6. Monitoring
Monitorowanie Programu odbywać się będzie poprzez przedkładanie przez Burmistrza Mirosławca w terminie do 31 marca każdego roku Radzie Miejskiej w Mirosławcu rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny, sporządzanego na podstawie informacji uzyskanych od podmiotów uczestniczących w jego realizacji.
Podmioty lokalnego wsparcia rodziny będą przekazywać sprawozdania z realizacji własnych zadań zawartych w niniejszym Programie w formie elektronicznej na adres: lub w formie pisemnej na adres Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mirosławcu, w terminie do 28 lutego każdego roku.
7. Finansowanie
Program Wspierania Rodziny finansowany będzie ze środków budżetu Gminy Mirosławiec, dotacji oraz innych źródeł.
Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech |