W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Mirosławcu  
ul. Wolności 37
78-650 Mirosławiec
tel.: +48 (67) 259 50 42; fax: + 48 (67) 259 61 88  
NIP: 765 100 33 97 REGON:00124 15 40
Serwis www: miroslawiec.pl 
TERYT: 3217033
adres skrytki ePUAP: /3217033/skrytka  
email: urzad@miroslawiec.pl


Dane dla kontrahentów do wystawiania faktur:
GMINA MIROSŁAWIEC 
ul. Wolności 37, 78-650 Mirosławiec
NIP:  765 160 34 18 REGON: 570791508
Skrzynka PEPPOL: GMINA MIROSŁAWIEC
Nr PEPPOL: 7651603418 

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Mirosławiec za 2016 rok

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Mirosławiec za 2016 rok

            Wstęp

            Obowiązek opracowania przedmiotowej analizy wynika z art. 9tb ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2016 r. poz. 250 ze zm.). Gminy mają obowiązek dokonać corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Analiza dokonywana jest na podstawie sprawozdań złożonych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, podmioty prowadzące punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz innych dostępnych danych wpływających na koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Zgodnie z ww. ustawą analiza powinna  obejmować:

  • możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno – biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania;
  • potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;
  • koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych;
  • liczbę mieszkańców;
  • liczbę właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy na odbiór odpadów komunalnych;
  • ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy;
  • ilość zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych odbieranych z terenu gminy oraz powstających z przetwarzania odpadów komunalnych pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi powinna zostać sporządzona w terminie do dnia 30 kwietnia za poprzedni rok kalendarzowy i upubliczniona w Biuletynie Informacji Publicznej  Urzędu Miejskiego w Mirosławcu.


Cel i zakres opracowania

            Prezentowania analiza gospodarki odpadami obejmuję 2016 rok. Nowy system gosopdarki odpadami komunalnymi funkcjonuje w gminie Mirosławiec od 1 lipca 2013 roku, kiedy to weszły w życie przepisy zmieniające dotychczasową organizację funkcjonowania systemu gospodarki odpadami. Obowiązkiem gminy stało się zapewnienie odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców poprzez wybór w drodze przetargu firmy wywozowej oraz pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem systemu. Takim rozwiązaniem zostali objęci wszyscy mieszkańcy, którzy tym samym zobowiązani zostali do wnoszenia stałych opłat, o wysokości, której decydowała Rada Miejska. Właściciele nieruchomości zamieszkałych, którzy zdecydowani się gromadzić odpady komunalne w sposób selektywny, zobowiązani byli podobnie jak w latach poprzednich do uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w preferencyjnej, obniżonej wysokości, która wynosiła 8 zł za 1 osobę. Opłata za gospodarowanie opadami w przypadku właścicieli nieruchomości niesegregujących odpady wynosiła 14 zł za 1 osobę.

            Wszystkie nieruchomości zamieszkałe, dla których właściciele nieruchomości złożyli deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami zostały wyposażone w pojemniki do gromadzenia odpadów niesegregowanych. Wszystkie nieruchomości wielorodzinne zostały wyposażone w pojemniki na odpady niesegregowane oraz szkło, plastik, makulaturę. Nieruchomości jednorodzinne wyposażone zostały w worki do gromadzenia odpadów segregowanych.

            Wprowadzony model gospodarowania odpadami służy przede wszystkim uszczelnieniu systemu tak, aby obejmował on wszystkich  „wytwórców”  śmieci na terenie gminy, selektywnemu zbieraniu odpadów „u źródła”, zmniejszeniu masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania, a także ogólnej ilości odpadów oraz dążeniu do całkowitego wyeliminowania nielegalnych składowisk odpadów.

Uwarunkowania prawne:  

✔    Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (Dz.U.EU.L2008.312.3).

✔    Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości  w gminach (tekst jednolity Dz.U. z 2013 r., poz. 1399 ze zm.).

✔    Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. (Dz.U. z 2013 r. poz. 21).

✔    Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2013 r. poz. 1232 ze zm.).

✔    Ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2015 r. poz. 584 ze zm.).

✔    Ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1688).

✔    Ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorkach (Dz.U. z 2015 r. poz.687 ze zm.).

✔    Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 15.05.2012 r. w sprawie wzorów sprawozdań o odebranych odpadach komunalnych, odebranych nieczystościach ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi (Dz.U. z 2012 r. poz. 630).

✔    Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz.U. z 2012 r. poz. 645.).

✔     Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomu ograniczenia masy tych odpadów (Dz.U. z 2012 r. poz. 676).

✔    Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 września 2012 r. w sprawie mechaniczno – biologiczne przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych (Dz.U.  z 2012 r. poz. 1052).

✔    Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz.U. z 2013 r. poz. 122).

✔    Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. z 2014 r. poz. 1923).

✔    Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 maja 2004 r. w sprawie warunków w których uznaje się, że odpady nie są niebebzpieczne (Dz.U. z 2004 r. nr 128, poz. 1347);

✔    Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz. U. z 2006 r. nr 75, poz. 527 ze zm.).

✔    Rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie rodzajów odpadów, których zbieranie lub transport nie wymagają zezwolenia na prowadzenie działalności (Dz.U. z 2004 r. nr 16, poz. 154 ze zm.).

✔    Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 12 grudnia 2014 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz.U. z 2014 r. poz. 1793).

✔    Uchwała nr XVI/219/12 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 29 czerwca 2012 r. w sprawie wykonania Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2012 – 2017 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2018 – 2023.

✔    Uchwała Nr XVI/278/12 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 20  grudnia 2012 r.  w sprawie zmiany uchwały Nr XVI/219/2012 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 29 czerwca 2012 r. w sprawie wykonania Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2012 – 2017 z uwzględnieniem perspektyw na lata 2018 – 2023.

✔    Uchwała Nr XVI/307/13 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 26 marca 2013 r.  w sprawie zmiany uchwały Nr XVI/219/2012 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 29 czerwca 2012 r. w sprawie wykonania Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2012 – 2017 z uwzględnieniem perspektyw na lata 2018 – 2023.

✔    Uchwała Nr XXXVIII/514/14 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 30 września 2014 r. w sprawie wykonania Planu Gospodarki Odpadami Komunalnymi dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2012 – 2017 z uwzględnieniem perspektyw na lata 2018 – 2023.

✔    Uchwała Nr XXXII/436/14 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 18 marca 2014 r.  w sprawie wykonania Planu Gospodarki Odpadami Komunalnymi dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2012 – 2017 z uwzględnieniem perspektyw na lata 2018 – 2023.

✔    Uchwała Nr XVII/321/16 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 27 grudnia 2016 r.  w sprawie wykonania Planu Gospodarki Odpadami Komunalnymi dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2016 – 2022 z uwzględnieniem perspektyw na lata 2023-2028.



Uchwały przyjęte przez Radę Miejską w Mirosławcu

 

✔    Uchwała Nr XXIV/212/2012 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Mirosławiec.

✔      Uchwała Nr XXVII/237/2013 Rady Miejskiej W Mirosławcu z dnia 27 lutego 2013 r. zmieniająca uchwałę w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Mirosławiec.

✔    Uchwała Nr XXIX/254/2013 Rady Miejskiej W Mirosławcu z dnia 26 kwietnia  2013 r. zmieniająca uchwałę w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Mirosławiec.

✔    Uchwała Nr XXXIX/337/2014 Rady Miejskiej W Mirosławcu z dnia 27 marca 2014 r. zmieniająca uchwałę w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Mirosławiec.

✔    Uchwała Nr XXIV/213/2012 Rady Miejskiej W Mirosławcu z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomosci i zagospodarowania tych odpadów.

✔    Uchwała Nr XXVII/238/2013 Rady Miejskiej W Mirosławcu z dnia 29 listopada 2012 r. zmieniająca uchwałę Nr XXIV/213/2013 w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomosci i zagospodarowania tych odpadów.

✔    Uchwała Nr XXXIX/338/2014 Rady Miejskiej W Mirosławcu z dnia 27 marca 2014 r. zmieniająca uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

✔    Uchwała Nr XXIX/255/2013 Rady Miejskiej W Mirosławcu z dnia 26 kwietnia 2013 r. zmieniająca uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

✔    Uchwała Nr XXXIX/338/2014 Rady Miejskiej W Mirosławcu z dnia 27 marca 2014 r. zmieniająca uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

✔    Uchwała Nr XXV/223/2012 Rady Miejskiej W Mirosławcu z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie ustalenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

✔    Uchwała Nr XXV/222/2012 Rady Miejskiej W Mirosławcu z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych.

✔    Uchwała Nr XXII/190/2012 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 27 września 2012 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składowej przez właściciela nieruchomości.

✔    Uchwała Nr XIV/131/2015 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 29 grudnia 2015 r.  zmieniająca uchwałę w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Mirosławiec.

✔    Uchwała Nr XIV/132/2015 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 29 grudnia 2015 r. zmieniająca uchwałę w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

✔    Uchwała Nr XIV/142/2016 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 28 stycznia 2016 r. zmieniająca uchwałę w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Mirosławiec.

✔    Uchwała Nr XIV/133/2015 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 29 grudnia 2015 r. w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składowej przez właściciela nieruchomości oraz trybu ich składania za pomocą środków komunikacji elektronicznej.


  1. System gospodarki odpadami w gminie Miroslawiec.

            System gospodarki odpadami na terenie gminy Mirosławiec jest oparty o ww. akty prawne oraz założenia zapisane w Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2012-2017 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2018-2023. Plan ten wyznaczył następujące założenia, o które musi być oparty system gospodarowania odpadami na terenie gminy Mirosławiec:

➢          uszczelnienie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi;

➢          prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych u „źródła”;

➢          zmniejszenie ilości odpadów komunalnych, w tym odpadów ulegających             biodegradacji (OUB) kierowanych na składowisko odpadów;

➢          zwiększenie liczby nowoczesnych instalacji do odzysku, recyklingu oraz             unieszkodliwiania odpadów komunalnych w sposób inny niż składowanie          odpadów;

➢          całkowite wyeliminowanie składowisk odpadów niespełniających wymagań       prawnych;

➢          prowadzenie właściwego sposobu monitorowania postępowania z odpadami             komunalnymi zarówno przez właścicieli nieruchomości, jak i prowadzących      działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli           nieruchomości.

➢          zmniejszenie dodatkowych zagrożeń dla środowiska wynikających z transportu odpadów komunalnych z miejsc ich powstawania do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania przez podział województw na regiony gospodarki        odpadami, w ramach których prowadzone będą wszelkie czynności związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.



1.1.   Dane ogólne

 Gmina Mirosławiec położona jest w południowo-wschodniej części województwa zachodniopomorskiego, w północno-zachodniej części powiatu wałeckiego. Od 1975 r. do 1999 r. gmina znajdowała się w województwie pilskim, w jego północno-wschodniej części. Od zachodu sąsiaduje z gmina Kalisz Pomorski, od północy z gminą Wierzchowo, od wschodu z gminą Wałcz, a od połódnia z gminą Tuczno. Ogólna powierzchnia gminy Mirosławiec wynosi 203,34 km2, z czego aż 59,5 % stanowią lasy. Obszar gminy Mirosławiec, poza miastem Mirosławiec, tworzyło w 2014 roku dwanaście sołectw.


            W układzie osadniczym miasto Mirosławiec pełni rolę ośrodka administracyjno- usługowego wobec mieszkańców miasta i gminy. Z kolei wsie leżące w tej gminie pełnią funkcje rolniczo-uslugową. W 2016 roku gminę zamieszkiwało 5600 mieszkańców, z czego w mieście Mirosławiec około 3111 osób, a w pozostałych miejscowościach 2489 osób. Ludność gminy stanowi blisko 12% mieszkańców powiatu wałeckiego oraz 0,4% mieszkańców województwa zachodniopomorskiego. Gęstość zaludnienia w gminie wynosi 34 osoby na 1 km2, podczas gdy wskaźniki te odpowiednio w powiecie wałeckim kształtują się na poziomie 41 osoby na 1 km2. Ze względu na liczne walory turystyczne celem gminy jest rozwój turystyki, rolnictwa oraz przemysłu o niskiej uciążliwości dla środowiska.

 

            1.2. Źródła odpadów komunalnych.

 
            Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21 ze zm.) odpadami komunalnymi są odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych. Zmieszane odpady komunalne pozostają zmieszanymi odpadami komunalnymi, nawet jeżeli zostały poddane czynności przetwarzania odpadów, która nie zmieniła w sposób znaczący ich właściwości.

            W strumieniu zmieszanych odpadów komunalnych wyróżnia się następujące ich rodzaje:

✔    odpady kuchenne ulegające biodegradacji,

✔    odpady zielone,

✔    papier i tektura,

✔    opakowania wielomateriałowe,

✔    tworzywa sztuczne,

✔    szkło,

✔    metale,

✔     odzież,

✔    tekstylia,

✔    drewno,

✔    odpady niebezpieczne,

✔    odpady wielkogabarytowe,

✔    odpady z pielęgnacji terenów zielonych,

✔    odpady z czyszczenia ulic i placów,

✔    odpady z targowisk,

            Ponadto, w strumieniu odpadów komunalnych występują m.in.:

✔    zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

✔    odpady remontowo- budowlane powstające w gospodarstwach domowych.


           Odpady komunalne na terenie Gminy Mirosławiec powstają głównie w  gospodarstwach domowych oraz nieruchomościach zamieszkałych takich jak: obiekty użyteczności publicznej (ośrodek zdrowia, szkoły), punkty handlowo- usługowe, obiekty turystyczne. Odpady komunalne w gminie Mirosławiec, to także odpady z koszy ulicznych, zmiotki, odpady z placu targowego i zieleni miejskiej.

 

         1.3. Rodzaje odpadów komunalnch.


            Odpady komunalne z terenu Gminy Mirosławiec w 2016 roku, odbierane były w postaci zmieszanej i selektywnej. Zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Mirosławiec prowadzona jest zbiórka następujących rodzajów odpadów:



KOD ODPADU

RODZAJ ODPADU


15 01 01, 20 01 01

opakowania z papieru i tektury
papier, tektura

15 01 02, 20 01 39

tworzywa sztuczne

opakowania z tworzyw sztucznych

15 01 04, 20 01 40

opakowania z metali

Metale

15 01 06

zmieszane odpady opakowaniowe

15 01 07, 20 01 02

opakowania ze szkła,

szkło

16 01 03, 16 02 11, 20 03 07

zużyte opony,

odpady wielkogabarytowe

20 01 08, 20 02 01, 20 01 99,

20 03 01

odpady kuchenne ulegające biodegradacji,

odpady ulegające biodegradacji

20 03 01

niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne 

15 01 05

opakowania wielomateriałowe

20 01 35*, 20 01 36

zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

20 01 32, 20 01 31*

przeterminowane leki

20 01 33, 20 01 34

zużyte baterie i akumulatorki

Tabela 1. Rodzaje odpadów odbieranych z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2016 roku.


            Istotna część odpadów komunalnych powstających na terenie gminy Mirosławiec, stanowią odpady ulegające biodegradacji. Do tego rodzaju odpadów komunalnych ulegających biodegradacji zalicza się: papier i  tekturę, odzież i tekstylia z materiałów naturalnych (50% frakcji tekstyliów), odpady z terenów zielonych, odpady kuchenne i ogrodowe, drewno.


            1.4. Postępowanie z odpadami.


            Na terenie zabudowy jednorodzinnej obowiązuje system mieszany gromadzenia odpadów: pojemnikowo – workowy, a na terenie zabudowy wielorodzinnej jedynie system pojemnikowy zbierania odpadów komunalnych. Ponadto, odpady zebrane selektywnie można przekazywać bezpośrednio do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych funkcjonującego na terenie gminy Mirosławiec od 1 lipca 2016 r.

 Ze strumienia odpadów komunalnych na terenie gminy Mirosławiec, wydziela się również   „odpady problemowe”, tj. zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte baterie, meble i inne odpady wielkogabarytowe, przeterminowane leki i chemikalia. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz odpady wielkogabarytowe odbierane są z nieruchomości wielorodzinnych jeden raz w miesiącu, a z nieruchomości jednorodzinnych jeden raz na kwartał.

            Do selektywnego gromadzenia odpadów na terenie gminy stosuje się pojemniki lub worki oznakowane następującymi kolorami:

 

➢     zielony – z przeznaczeniem na szkło;

➢    czarny – z przeznaczeniem na odpady komunalne niesegregowane;

➢    niebieski – z przeznaczeniem na papier i tekturę;

➢    żółty – z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, metal, odpady wielomateriałowe;

➢    brązowy – z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji w tym odpady zielone. 


            Przeterminowane leki można wrzucać do specjalnych pojemników znajdujących  się w następujących aptekach:

 

  • Apteka  „Nowa” przy ulicy Polnej 23 w Mirosławcu;
  • Apteka  „Słoneczna” przy ulicy Spokojnej 1 A w Mirosławcu.

            Odbierania tego typu odpadów odbywa się po zgłoszeniu telefonicznym właściciela apteki, z taką częstotliwością, która nie powoduje przepełnienia pojemników.

            Zużyte baterie i akumulatorki można wrzucać do specjalnych pojemników znajdujących się w sklepach i obiektach użyteczności publicznej. Adresy punktów, w których ustalone są pojemniki na zużyte baterie i akumulatorki:


✔    Urząd Miejski ul. Wolności 37, 78-650 Mirosławiec;

✔    Sklep Spożywczo-Przemysłowy Alina Kubaszewska, ul. Parkowa 9, 78-650 Mirosławiec;

✔    Sklep Ogólnosprzedażowy Danuta Gadomska ul. Nowa 23, 78-650 Mirosławiec;

✔    Sklep Spożywczo-Przemysłowy  „Puchatek” Grzegorz Wankiewicz, ul. Spokojna 3, 78-650 Mirosławiec;

✔    Sklep Spożywczo-Przemysłowy „Imes” Osiedle XXX lecia LLP 4, 78-651 Mirosławiec Górny;

✔    Sklep Spożywczo-Przemysłowy i Mała Gastronomia Jolanta Kujawa, Hanki 18, 78-650 Mirosławiec;

✔    Zakład Handlowo-Usługowy „Margaretka” Małgorzata Cebula Sklep Spożywczo-Przemysłowy Bronikowo 22, 78-650 Mirosławiec;

✔    Sklep Spożywczo-Przemysłowy, Łowicz Wałecki 44, 78-650 Mirosławiec;

✔    Sklep Ogólnospożywczy Tina Justyna Markowska ul. Sprzymierzonych 21, 78-650 Mirosławiec.

 

            Odbierania zużytych baterii i akumulatorków odbywa się po zgłoszeniu telefonicznym właściciela punktu, z taką częstotliwością, która nie powoduje przepełnienia pojemnika.


            Zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Mirosławiec, właściciele nieruchomości  obowiązani są również do selektywnego zbierania odpadów ulegających biodegradacji lub kompostowania ich w przydomowych  kompostownikach. W przypadku braku kompostownika odpady ulegające biodegradacji powinny być gromadzone w osobnym pojemniku (lub worku) koloru brązowego, a następnie przekazane firmie zajmującej się wywozem odpadów komunalnych. Fakt posiadania kompostownika należy zgłosić w Urzędzie Miejskim w Mirosławcu, dostarczając wypełnione oświadczenie. Tego rodzaju odpady, odbierane są z terenu gminy i miasta Mirosławiec z taką samą częstotliwością jak odpady niesegregowane.

            Częstotliwość odbioru odpadów komalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych w 2016 roku odbywała się według podziału na następujące grupy:


  • zmieszane odpady komunalne i odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady    zielone:

✔    w Mirosławcu oraz Mirosławcu Górnym dwa razy w tygodniu z nieruchomości, w których liczba lokali jest większa niż 7 oraz co dwa tygodnie z nieruchomości, w których liczba lokali nie przewyższa 7,

✔    na wsiach jeden raz w miesiącu, przy czym od 1 czerwca do 31 sierpnia dwa razy w miesiącu.


  • odpady komunalne zebrane selektywnie: papier i tektura, tworzywa sztuczne, szkło, metal, odpady wielomateriałowe:

✔    w Mirosławcu oraz w Mirosławcu Górnym 1 raz w tygodniu z nieruchomości w których liczba lokali jest większa niż 7 oraz dwa razy w miesiącu z nieruchomości w których liczba lokali jest mniejsza niż 7,

✔    na wsiach 1 raz w miesiącu,

  • meble i odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny  i elektroniczny, zużyte opony odbierane były:

✔    w Mirosławcu oraz Mirosławcu Górnym jeden raz w miesiącu z nieruchomości, w których liczba lokali jest większa niż 7 oraz jeden raz na kwartał z nieruchomości, w których liczba lokali jest mniejsza niż 7,

✔    na wsiach jeden raz na kwartał.


            W 2016 roku odbiór odpadów komunalnych na terenie  Gminy Mirosławiec z   nieruchomości niezamieszkałych odbywa się na podstawie umów cywolnoprawnych zawieranych przez właścicieli nieruchomości z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej w zakresie odpadów komunalnych. Zadania realzowane były przez:

✔    PHU Eko Fiuk S.K. Chojnica 2, 78-650 Mirosławiec,

✔    Altvater Piła Sp. z o.o. ul. Łączna 4, 64-920 Piła;

✔    S.C. Robót Publiczno Drogowych ul. Sprzymierzonych 62, 78-650 Mirosławiec;

✔    Werbena Piotr Grzelak, ul. Żeromskiego 11, 78-630 Człopa;

✔    Maz – Bud Helena Mazur, ul. Leśna 5, 78-650 Mirosławiec;

✔    Zakład Usługowo-Transportowy Sabik Edward, Łowicz Wałecki 9, 78-650 Mirosławiec;

✔    „AQUA-EXPRES” inż. Ryszard  Milczarek , 77-330 Czarne, ul. Cicha 2/15;

✔     Usługi Budowlano Transportowe Paweł Drab, Dzwonowo 20, 78-630 Człopa;

✔    Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Piotr Drab Dzwonowo 20A, 78-630 Człopa.

 

            Odbiorem odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych w analizowanym roku, zajmowała się  firma Remondis Sanitech Sp. z o.o. Poznań, która została wybrana w trybie przetargu nieograniczonego. Umowę zawarto na okres od 01.07.2016 r. do dnia 30.06.2018 r.

 

            1.5.  Ilości zebranych odpadów z terenu gminy Mirosławiec w 2016 roku.

           

            Zgodnie ze sprawozdaniem Burmistrza Mirosławca z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za 2016 r. składanym do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego w terminie do 31 marca z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2016 roku odebrano następujące ilości odpadów komunalnych:


Kod odebranych odpadów komunalnych

Rodzaj odebranych odpadów komunalnych

Masa Odebranych odpadów komunalnych (Mg)

15 01 01

opakowania z papieru i tektury

90,15

15 01 06

zmieszane odpady opakowaniowe

57,644

15 01 07

opakowania ze szkła

151,984

15 01 04

opakowania z metali

18,272

15 01 02

opakowania z tworzyw sztucznych

29,899

15 01 05

opakowania wielomateriałowe

1,322

20 01 08

odpady kuchenne ulegające biodegradacji

29,462

20 02 01

odpady ulegające biodegradacji

6,480

20 03 01

niesegregowane odpady komunalne

1045,267

20 01 35*

zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające składniki niebezpieczne

1,180

20 01 99

inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny

28,420

20 03 99

odpady komunalne niewymienione w innych podgrupach

1,890

20 03 07

odpady wielkogabarytowe

83,36

 

Tabela 2. Ilości odpadów odebranych z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2016 r.

            Powyższe zestawienie sporządzono na podstawie sprawozdań półrocznych składanych przez przedsiębiorców świadczących usługi odbierania opadów komunalnych z terenu gminy i miasta Mirosławiec.

            W porównaniu z rokiem 2015 ilości odpadów komunalnych ogółem odebranych z terenu gminy Mirosławiec zwiększyła się. W roku 2015 zebrano ogółem 1520,28 Mg odpadów komunalnych, a w 2016 roku 1545,54Mg, czyli o 25,26 Mg więcej. Największy wzrost nastąpił w przypadku zbiórki odpadów wielkogabarytowych oraz opakowań ze szkła. Należy jednak podkreślić, że w analizowanym roku 2016 żadna ilość odpadów o kodzie 20 03 01 nie zastało przekazana na składowisko odpadów w Mirosławcu. Odpady  niesegregowane została poddana innym niż składowanie procesom przetwarzania.

            Ilość odpadów komunalnych odebranych z terenu gminy i miasta Mirosławiec odebranych  w latach 2013-2015 przedstawia poniższy schemat.


  1. Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.

 

            Przetwarzanie to proces odzysku i unieszkodliwiania, w tym przygotowanie poprzedzające odzysk i unieszkodliwianie. Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych są związane z ich zagospodarowaniem w poszczególnych instalacjach do ich odzysku i unieszkodliwiania. Zgodnie z przepisami oraz przeprowadzonym w kwietniu 2016 roku przetargiem na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych, podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zobowiązany jest do:


a) przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych bezpośrednio do regionalnej instalacji przetwarzania odpadów określonej dla regionu szczecineckiego tj. do:

            - instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych w           Mirowie 14, 78-125 Rymań (status RIPOK uzyskany uchwałą nr XXXII/436/14             Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 18 marca 2014 r.);

            - instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych w           Wardyniu Górnym 35, 78-320 Połczyn-Zdrój (status RIPOK uzyskany uchwałą nr    XXXVIII/514/14 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 30 września    2014r.);

b) przekazywania selektywnie zebranych odpadów komunalnych bezpośrednio lub za pośrednictwem innego zbierającego odpady do instalacji odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią sposobów postępowania z odpadami, o której mowa w art.17 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21 ze zm.).


Zgodnie z uchwałą Nr XVII/321/16 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 27 grudnia 2016 r.  w sprawie wykonania Planu Gospodarki Odpadami Komunalnymi dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2016 – 2022 z uwzględnieniem perspektyw na lata 2023-2028, wprowadzono podział województwa zachodniopomorskiego na dwa regiony gospodarki odpadami:

  • region zachodni
  • region wschodni.

W powyższej uchwale uwzględnione zostały zapisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U z 2016 r., poz. 250) oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21, ze zm.), według której podstawą gospodarki odpadami komunalnymi powinny być się regiony gospodarki odpadami komunalnymi, w których liczba mieszkańców nie powinna być mniejsza niż 150 tys. Spowodowało to potrzebę przemodelowania obowiązującego podziału województwa na regiony gospodarki odpadami.




Aktualny podział województwa zachodniopomorskiego na regiony gospodarki odpadami.

Źródło: Wojewódzki Plan Gospodarki Opadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2016 – 2022 z uwzględnieniem perspektyw na lata 2023-2028.


Pomimo nowego podziału województwa zachodniopomorskiego na regiony, system gospodarki odpadami komunalnymi będzie dalej funkcjonował w oparciu o RIPOK-i. Podział ten zapewni funkcjonowanie na obszarze każdego z nich, instalacji spełniających kryteria dla regionalnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych, a także daje gwarancję efektywnego i zgodnego z przepisami prawa działania systemu gospodarowania odpadami w województwie, który opiera się na przetwarzaniu zmieszanych odpadów komunalnych w RIPOK.

W skład regionu wschodniego do którego należy gmina Mirosławiec wchodzą  również następujące gminy: Barwice, Będzino, Białogard (gmina miejska), Białogard (gmina wiejska), Biały Bór, Bierzwnik, Biesiekierz, Bobolice, Borne Sulinowo, Brojce, Brzeżno, Czaplinek, Człopa, Darłowo (gmina miejska), Darłowo (gmina wiejska), Drawno, Drawsko Pomorskie, Dygowo, Gościno, Grzmiąca, Kalisz Pomorski, Karlino, Kołobrzeg (gmina miejska), Kołobrzeg (gmina wiejska), Koszalin, Łobez, Malechowo, Manowo, Mielno, Ostrowice, Polanów, Połczyn-Zdrój, Postomino, Rąbino, Rymań, Sianów, Siemyśl, Sławno (gmina miejska), Sławno (gmina wiejska), Sławoborze, Szczecinek (gmina miejska), Szczecinek (gmina wiejska), Świdwin (gmina miejska), Świdwin (gmina wiejska), Świeszyno, Tuczno, Tychowo, Ustronie Morskie, Wałcz (gmina miejska), Wałcz (gmina wiejska), Wierzchowo, Złocieniec.

Na terenie regionu wschodniego w 2016 roku funkcjonowało pięć instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych o statusie instalacji regionalnej o łącznej maksymalnej mocy przerobowej części mechanicznej kształtującej się na poziomie 227 500 Mg/rok i części biologicznej na poziomie 135 000 Mg/rok. Ponadto na terenie regionu zaplanowano oddanie do użytkowania jednej regionalnej instalacji MBP zarządzanej przez Przedsiębiorstwo Handlowo - Usługowe „EKO-FIUK” Sp. k. (obecnie ATF Sp.z o.o. Sp. K) o mocy:

  • części mechanicznej na poziomie 65 000 Mg/rok,
  • części biologicznej na poziomie 16 500 Mg/rok.

W regionie wschodnim w 2016 roku funkcjonowały trzy kompostownie odpadów zielonych o statusie instalacji regionalnej o łącznej maksymalnej mocy przerobowej na poziomie 360 000 Mg/rok. Ponadto, na terenie regionu zaplanowano oddanie do użytkowania jedną regionalną kompostownię o maksymalnej mocy przerobowej na poziomie 1 400 Mg/rok, zarządzaną przez Przedsiębiorstwo Handlowo - Usługowe „EKO-FIUK” Sp. k. (obecnie ATF Sp.z o.o. Sp. K).


Region wschodni z graficznym rozmieszczeniem istniejących i planowanych instalacji RIPOK.

Źródło: Wojewódzki Plan Gospodarki Opadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2016 – 2022 z uwzględnieniem perspektyw na lata 2023-2028.


3. Wskaźniki odzysku i recyklingu  odpadów przewidziane do osiągnięcia w 2016 roku.


            Zgodnie z art. 3c ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach obowiązkiem gmin jest również ograniczanie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania

♦                   do dnia 16 lipca 2013 r. – do nie więcej niż 50 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,

♦                   do dnia 16 lipca 2020 r. – do nie więcej niż 35 % wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.


            Poziomy do osiągnięcia w poszczególnych latach, a także sposoby ich obliczania zostały określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomu ograniczania masy tych odpadów. Zgodnie z załącznikiem do powyższego rozporządzenia dla kolejnych lat określone zostały następujące poziomy:




Dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. wyrażone w %

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

16 lipca 2020

Określone poziomy ograniczania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania ustalone rozporządzeniem Ministra Środowiska

75

50

50

50

45

45

40

40

35

 

Tabela 3. Dopuszczalne poziomy masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do skladowania w latach 2012-2020.








 

 

 Poziom recyklingu  i przygotowania do ponownego użycia [%]

Rok

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

PAPIER

METAL

TWORZYWA SZTUCZNE

SZKŁO

12

14

16

18

20

30

40

50

 

Tabela 4. Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i odzysku papieru, szkła, metalu i tworzyw sztucznych.

 

            Komunalne odpady niesegregowane o kodzie 20 03 01 pochodzące z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2016 roku kierowane były do istniejącej instalacji zastępczej mechanicznego przetwarzania w Mirosławcu zarządzanej przez PHU Eko Fiuk Sp. K. Chojnica 2, 78-650 Mirosławiec oraz do regionalnej instalacji przetwarzania odpadów w Wardyniu Górnym zarządzanej przez Międzygminne Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami Komunalnymi w Wardyniu Górnym.

            Odpady ulegające biodegradacji zebrane w sposób selektywny pochodzące z terenu gminu Mirosławiec w 2016 roku przekazywane były do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Bierkowie, Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Mirosławcu oraz do  regionalnej instalacji przetwarzania odpadów w Wardyniu Górnym zarządzanej przez Międzygminne Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami Komunalnymi w Wardyniu Górnym.









 

 

Masa odebranych odpadów o kodzie 20 03 01 [Mg]

 

Masa odpadów
o kodzie 20 03 01 poddanych składowaniu [Mg]

 

Masa odpadów
o kodzie 20 03 01 poddanych innym niż składowanie procesom przetwarzania [Mg]

Odebranych z obszarów miejskich

665,970

0,00

665,970

Odebranych z obszarów wiejskich:

379,297

0,00

379,297

Razem:

1045,267

0,00

1045,267

 

Tabela 5.  Ilość odpadów o kodzie 20 03 01 odebranych z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2016 roku.

 

4. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.


            Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi na terenie gminy i miasta Mirosławiec wwymagały przede wszystkim utworzenia  stacjonarnego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Od 1 lipca 2016 roku na terenie Gminy Mirosławiec funkcjonuje Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. PSZOK zlokalizowany został przy ul. Parkowej 22 w Mirosławcu, w miejscu zapewniającym łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy. Punkt zapewnia nieodpłatne przyjmowanie takich odpadów komunalnych jak: papier i tektura,  metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, szkło, meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady ulegające biodegradacji w tym zielone, popiół i żużel, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przeterminowane leki i chemikalia, zużyte opony, zużyte baterie i akumulatorki, odpady budowlane i rozbiórkowe. Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów nie wymagał poniesienia przez Gminę Mirosławiec żadnych kosztów budowy/rozbudowy/modernizacji, gdyż zlokalizowany został na terenie istniejącego już Punktu Skupu Złomu.

Inwestycja ta umożliwiła podniesienie poziomu segregacji „u źródła”, a tym samym przyczyniłaby się do spełnienia wymagań określonych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Planowany Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów nie będzie wymagał poniesienia przez Gminę Mirosławiec żadnych kosztów budowy/rozbudowy/modernizacji, gdyż zlokalizowany zostanie na terenie istniejącego już punktu skupu złomu.

Do 30 czerwca 2016 r. mieszkańcy, mogli dostarczyć i nieodpłatnie przekazać odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady segregowane bezpośrednio do Zakładu Unieszkodliwiania w Mirosławcu.


Nazwa i adres punktu

kod zebranych odpadów komunalnych

Rodzaj zebranych odpadów komunalnych

Masa zebranych odpadów komunalnych [Mg]

PSZOK gm. Mirosławiec Parkowa 22, 78-650 Mirosławiec


20 03 07

odpady wielkogabarytowe

4,097

20 02 01

odpady ulegające biodegradacji

1,879


20 01 39

tworzywa sztuczne

0,462

20 01 36

zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

0,010


20 01 02

szkło

0,168


20 01 01

papier i tektura

0,191


SUMA

6,807 Mg


Tabela 6.  Ilość odpadów dostarczonych z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2016 roku do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych.

 

  1. Wpływy i wydatki  z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami okres od 01.01.2016 r. do 31.12.2016 r.

Dane podstawowe:

1)     ilość złożonych deklaracji wg. stanu na dzień 31.12.2016 r.:  1202

2)     ilość osób dla których złożono deklaracje: 4703

w tym:

- segregujących: 4553

- niesegregujących: 150

Przewidywane dochody za 1 miesiąc:

osoby segregujące: 4553 x 8 zł = 36 424,00 zł

osoby niesegregujące: 150 x 14 zł = 2100,00 zł

              -----------------------------------------------------

ogółem dochody za 1 miesiąc: 38 524,00 zł

 

2. Zestawienie upomnień wystawionych w 2016 roku z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:

-  liczba upomnień wystawionych w  2016 roku: 746

- kwota zaległości, których dotyczą upomnienia wystawione w 2016 r.: 46 151,78 zł

 

3. Zestawienie tytułów wykonawczych  wystawionych w 2016 roku z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:

- liczba tytułów wystawionych w 2016 roku: 39

- kwota zaległości, których dotyczą tytuły wystawione w 2016 roku: 15 675,72 zł


4. Zestawienie wydatków związanych z gospodarowaniem odpadami:

 

Wydatki za okres od 01.01.2016r. do 31.12.2016r. związane z realizacją umowy GIŚ.272.42.2014.KC z dnia 2 czerwca 2014 roku na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych: 12 miesięcy x  35 532,00 zł = 426 384,00 zł.

Wydatki związane z prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych został utworzony 1 lipca 2016 roku.  5 miesięcy x 2400,00 zł = 12 000,00 zł


Stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustalono uchwałą Nr XXV/222/2012 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych, została odpowiednio skalkulowana.

Wpłaty od mieszkańców za odbiór i zagospodarowanie odpadów w analizowanym 2016 roku nie do końca pokrywały  koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. W 2016 roku nastąpiło zwiększenie liczby osób nie uiszczających opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W 2015 roku wystawiono ogółem 287 upomnień dotyczących opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W 2016 roku zaś upomnień z tego tytułu wystawiono 746. Dodatkowo znaczący wpływ na wysokość dochodów z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ma brak możliwości prowadzenia skutecznej egzekucji opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zobowiązani do uiszczania opłaty niejednokrotnie nie posiadają stałych dochodów, których zajęcie pozwalało by na wyegzekwowania zaległości. Tym samym egzekucja wobec tych osób jest nieskuteczna. 

Nie bez znaczenia dla skutecznej egzekucji opłaty za gospodarowanie ma fakt, że zgodnie z nowelizacją z 28 listopada 2014 r. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2015 r. poz. 87), która obowiązuje od 1 lutego 2015 roku zadania z zakresu egzekucji administracyjnej należności pieniężnych z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przejął od gminy Naczelnik Urzędu Skarbowego. Przekazanie akt prowadzonych dotychczas spraw przez Burmistrza Mirosławca, nastąpiło zgodnie z przepisami ustawy w kwietniu 2015 roku. W miesiącach kwiecień – czerwiec 2016 roku w ramach prowadzonej egzekucji przez Urząd Skarbowy w Wałczu udało się pozyskać zaległości od podatników  z tytułu opłaty śmieciowej. W ramach prowadzonej  egzekucji zajęto roczne zwroty podatku dochodowego.

 

6. Liczba mieszkańców.

            Powierzchnia gminy Mirosławiec wynosi: 203, 34 km2, tworzą ją: miasto Mirosławiec oraz sołectwa: Bronikowo, Hanki, Jabłonowo, Jabłonkowo, Jadwiżyn, Łowicz Wałecki, Orle, Piecnik, Próchnowo, Toporzyk, Kalinówka i osada Mirosławiec Górny.W 2016 roku gminę zamieszkiwało 5600 mieszkańców, z czego w mieście Mirosławiec około 3111 osób, a pozostałych miejscowościach 2489 osób.  

Liczba osób oraz liczba nieruchomości zamieszkałych na podstawie złożonych deklaracji za gospodarowanie odpadami komunalnymi, według stanu na dzień 31.12.2016 r. wynosi:

            a) liczba mieszkańców nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy i miasta             Mirosławiec wynosi 4703, w tym:

            -  ilość osób deklarujących zbieranie odpadów komunalnych w sposób selektywny:     4553;

            -  ilość osób deklarujących zbieranie odpadów komunalnych w sposób                            nieselektywny: 150;

            b) liczba nieruchomości zamieszkałych wynosi 1160.

 

            Różnica w pomiędzy ilością osób zameldowanych, a zgłoszonych do opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi może wynikać z faktu, że część osób zameldowanych na terenie gminy Mirosławiec faktycznie zamieszkuje na terenie innej gminy. Również wielu uczniów i studentów kontynuuje naukę poza miejscem stałego  zamieszkania. Analogiczna sytuacja występuje wśród osób czynnych zawodowo, którzy ze względu na wykonywaną pracę przebywają poza terenem gminy Mirosławiec.

            Na bieżąco prowodzone są działania mające na celu weryfikację danych zawartych w deklaracjach i sprawdzenie ich ze stanem faktycznym. Weryfikacja złożonych deklaracji opiera się na analizie danych z ewidencji podatkowej, ewidencji ludności oraz ewidencji gruntów i budynków. Z prowadzonej weryfikacji wynika, ze wielu mieszkańców przebywa stale poza granicami kraju i w innych miastach Polski. Wiele osób zmienia deklarację, zgłaszając swój wyjazd, nawet sezonowy – na kilka miesięcy, jednak niewiele osób zmienia deklarację z powodu powrotu do miejsca zamieszkania. Dlatego też liczba osób wskazanych w deklaracjach może nie odzwierciedlać stanu demografii na terenie gminy.

            Ponadto na terenie gminy Mirosławiec nie wszyscy właściciele nieruchomości zamieszkałych złożyli deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Podobnie jak w latach 2013-2015, tak i w roku 2016 przeprowadzono postępowania zmierzające do określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze decyzji.    


  1. Liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1 w imieniu, których gmin powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust.6-12 (umowy na odbiór nieczystości stałych z nieruchomości zamieszkałych i nieczystości ciekłych).

 

            Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r.  właściciele nieruchomości, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, oraz właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, są obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez:

a) gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych lub

b) gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności regulowanej.

            Obowiązek ten dotyczy mieszkańców, którzy nie są objęci obowiązkiem ponoszenia opłat, wynikającym z ustawy, bądź z uchwały Rady Gminy. Na mocy uchwał podjętych przez Radę Miejską w Mirosławcu,  tylko właściciele nieruchomości zamieszkałych  zobowiązani są do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy. Właściciele pozostałych nieruchomości tj. nieruchomości zamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez firmy posiadające odpowiednie uprawnienia w tym zakresie. Na terenie gminy Mirosławiec 117 podmiotów prowadzących działalność gospodarczą posiada zawarte umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z firmami wpisanymi do rejestru działalności regulowanej.

            Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości posiadający bezodpływowy zbiornik (szambo) zobowiązani są do podpisania umowy na wywóz nieczystości ciekłych z uprawnionymi podmiotami, które posiadają zezwolenia na prowadzenie usług w zakresie odbioru i wywozu nieczystości ciekłych. Na terenie gminy i miasta Mirosławiec następujące podmioty zajmują się odbiorem nieczystości ciekłych:


Lp.

Nazwa Przedsiębiorcy

Adres

1.

Rekord Hale Namiotowe sp. z o.o.

ul. Stargardzka 31a

78-500 Drawsko Pom.

2.

WC Serwis Zabrze

ul. Szybowa 2

41-808 Zabrze

3.

TOI TOI Polska Warszawa

ul. Płochocińska 29

03-044 Warszawa

4.

Dixi  Sp. z o.o.

ul. Magenta 142

04-429 Warszawa

5.

„Norek” - wywóz nieczystości płynnych Arkadiusz Kuciński

ul. Orla 9/11

78-650 Mirosławiec

 

6.

„Bepisz”- Wywóz nieczystości płynnych Adam Beim

ul.  Paderewskiego 10

78-600 Wałcz

7.

ATF Sp. z o.o. Sp. K.  (dawniej Eko Fiuk)

Chojnica 2

78-650 Mirosławiec

8.

Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego TRANSPORT Piotr Skrodzki

ul. Kościelna 18

78-611 Szwecja

9.

Zakład Ogólnobudowlany Zakład ciepłowniczy Krzysztof Kaliniak

ul. Równa 11,

78-520 Złocieniec

 

Tabela 7.  Wykaz przedsiębiorców prowadzących działalność zakresie odbierania nieczystości ciekłych z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2016 roku.

            Każdy posiadacz szamba zobowiązany jest na wezwanie urzędników przedłożyć umowę na wywóz nieczystości ciekłych. Oprócz umowy odbioru nieczystości ciekłych należy posiadać dowody uiszczania opłat za te usługi (rachunki, faktury VAT), które muszą potwierdzać regularność wywozu szamba. Właściciele nieruchomości mają obowiązek pozbywać się nieczystości ciekłych systematycznie, a także w sposób niedopuszczający do przepełniania się urządzeń do ich gromadzenia oraz w sposób gwarantujący zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości. Na terenie gminy Mirosławiec wywóz nieczystości ciekłych z nieruchomości zamieszkałych odbywa się zazwyczaj na telefoniczne zgłoszenie usługi bez podpisywania wcześniejszej umowy.

Lp.

Nazwa podmiotu  odbierającego nieczystośsci płynne

 Adres

Ilość odebranych  nieczystości ciekłych

1.

Norek  Arkadiusz Kuciński Usługi Kanalizacyjne

ul. Orla 9, 78-650 Mirosławiec

3886,56 m3

2.

Toi Toi Polska

ul. Płochocińska 29, 03-044 Warszawa

6,3 m3

3.

Wywóz nieczystości stałych Adam Beim

ul. Paderewskiego 10, 78-600 Wałcz

1362 m3

4.

PHU Transport P. Skrodzki

ul. Kościelna 18, 78-611 Szwecja

3005 m3

Razem:

6343,4 m3

 

Tabela 7. Zestawienie ilości odebranych nieczystości ciekłych z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2016 roku.

 

8. Osiągnięte w 2016 roku poziomy ograniczenia masy odpadów.

            Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła odebranych z obszaru gminy obliczony został na podstawie wzoru z Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia z odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz.U. z 2012 r., poz. 645).

Osiągnięty przez GminęMirosławiec poziom za 2016  rok wyniósł 64,37 %.

            Warto zauważyć, że do poziomów określanych w ustawie nie tylko gmina Mirosławiec, ale również inne gminy będą dochodziły stopniowo, osiągając w kolejnych latach wartości założone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych.


Wskaźniki analizy stanu gospodarki odpadami za 2016 rok

1.

Ilość odebranych i zebranych odpadów w gminie w 2016 roku

1545,54 Mg

2.

Ilość odebranych i zebranych odpadów na 1 mieszkańca,

(4703 mieszkańców)

0,328 Mg

3.

Ilość odebranych i zebranych odpadów segregowanych

417,409 Mg

4.

Poziom odzysku i recyklingu odpadów surowcowych,

64,7%

Poziom zakładany (18%)

został osiągnięty

5.

Ilość (Mg) odpadów kierowanych na składowiska,

0,00

 

Tabela 8. Wskaźniki analizy stanu gospodarki odpadami na terenie Gminy Mirosławiec


            Analizując powyższe wskaźniki, można stwierdzić, że gospodarka odpadami komunalnymi na terenie gminy  Mirosławiec jest prowadzona prawidłowo. Gmina osiąga właściwe poziomy odzysku i recyklingu. W 2016 roku nie przekazano do składowania żadnych odpadów odebranych z terenu gminy i miasta Mirosławiec.


10. Wnioski.

Obowiązujący system gospodarowania odpadami opiera się na założeniu określającym składowanie, jako najmniej pożądaną metodę zagospodarowania odpadów komunalnych.

            Roczna analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Mirosławiec za 2016 rok została opracowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Analiza ta ma również dostarczyć informacji o liczbie mieszkańców, liczbie właścicieli nieruchomości objętych nowym systemem gospodarki komunalnej oraz dostarczać niezbędnych informacji dla stworzenia najbardziej efektywnego ekonomicznie systemu gospodarki odpadami.         

            Na podstawie zebranych danych można jednoznacznie stwierdzić, że system  gospodarki odpadami komunalnymi w 2016 roku na terenie gminy Mirosławiec funkcjonował prawidłowo, zgodnie z obowiązującymi przepisami i oparty o akty normatywne różnego szczebla. Stawka opłaty ustalona Uchwałą Nr XXV/222/2012 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia opłaty za gospodarowanie  odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych została odpowiednio skalkulowana. Mieszkańcy gminy ponoszą rzeczywiste koszty wywozu.

            Niestety podobnie jak w 2015 roku, nadal pojawiały się, choć w mniejszej ilości problemu związane z powstawaniem dzikich wysypisk, zwłaszcza na terenie Mirosławca Górnego. Trudno precyzyjnie dowieść pochodzenia odpadów, ale najczęściej były to odpady wielkogabarytowe i budowlane pozostawione przy wiatach śmietnikowych, w lasach i przy mniej uczęszczanych drogach. Zjawisko takie może wynikać z chęci zaoszczędzenia na kosztach dowozów odpadów do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Mirosławcu, braku wiedzy, niedbałości o segregację odpadów.

            Gmina Mirosławiec wywiązuje się z obowiązku narzuconego na gminę ustawowo, osiągając wymagany prawem poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali tworzyw sztucznych i szkła odebranych z terenu gminy. Zdecydowana większość odpadów komunalnych poddawana jest innym niż składowanie procesom przetwarzania. Jedynie niewielki odsetek odpadów poddany  jest składowaniu. W analizowanym roku zrealizowane zostało priorytetowe zadanie gminy Mirosławiec, czyli utworzenie punktu selektywnej zbiórki odpadów oraz dalsze uświadamianie mieszkańców gminy w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi w celu ograniczania ilości wytwarzania odpadów komunalnych oraz racjonalnego ich sortowania.

            Dodatkowo przeprowadzona analiza systemu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Mirosławiec prowadzi do następujących wniosków:

✔    na terenie Gminy Mirosławiec w roku 2016 zebranych zostało 1545,54  Mg odpadów komunalnych;

✔    żadne frakcje odpadów komunalnych zebranych na terenie Gminy Mirosławiec w roku 2016 nie poddano procesowi składowania (D5);

✔    w roku 2016 poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła odebranych z terenu Gminy Mirosławiec wyniósł 64,7%  - wymagany poziom dla roku 2016 został osiągnięty;

✔    osiąganie zakładanych poziomów recyklingu odpadów komunalnych świadczy o prawidłowej segregacji odpadów;

✔    z informacji otrzymanych od operatora obsługującego wynika, że nie ma problemów z segregacją odpadów w zabudowie jednorodzinnej. Problemem jest jednak segregacjach odpadów w zabudowie wielorodzinnej  na terenach których mieszkańcy korzystają ze wspólnych śmietników. W tej sytuacji niezmiernie trudne jest ustalenie, kto prawidłowo segreguje odpady, a kto nie spełnia tego obowiązku. Należy jednak wzmóc kontrolę tego procesu w zabudowie wielorodzinnej tak aby zostały spełnione wymogi wynikające z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;

✔    nie stwierdza się obecnie braku możliwości technicznych dla poprawnego funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie gminy Mirosławiec – w przyszłości nacisk położony powinien być przede wszystkim na rozwój selektywnej zbiórki odpadów.

✔    obecnie nie obserwuje się zjawiska rezygnowania z segregowania odpadów przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych. Jednak aby wymóc obowiązek segregowania przez 100 % mieszkańców, co w przyszłości umożliwi osiągnięcie przez gminę zakładanych poziomów recyklingu i ograniczenia ilości odpadów, sugeruje  się znaczne zwiększenie opłat za niesegregowanie odpadów w stosunku do opłat za ich segregowanie tak, aby różnica motywowała mieszkańców do segregowania śmieci.


11. Wskazanie  przyszłych kierunków działań.

            Harmonogram działań służących osiągnięciu celu nadrzędnego, a więc ograniczenia ilości odpadów i ich negatywnego wpływu na środowisko:

➢    współpraca administracji wszystkich rodzajów i szczebli w monitoringu i prowadzeniu akcji edukacyjnej;

➢    wdrożenie i podnoszenie efektywności selektywnej zbiórki odpadów;

➢    propagowanie kompostowania odpadów na terenach zabudowy indywidualnej;

➢    w kolejnych latach należy utrzymywać osiąganie poziomy redukcji jak i poziom recyklingu odpadów komunalnych, które w pełni spełnią normy ustawowe;

➢    kontrola przedsiębiorców wpisanych do rejestru działalności regulowanej odpowiedzialnych za właściwą jakość świadczonych usług w zakresie transportu, segregacji, odzysku i składowania odpadów;

➢    planowanie i realizację rozwiązań kompleksowych, uwzględniających wszystkie wytwarzane odpady niezależnie od źródła ich powstania;

➢    odpowiednie zaangażowanie środków z budżetu gminy;

➢    kontynuacji, doskonalenie i monitoring gminnego systemu gospodarki odpadami;

➢    kontynuacja akcji edukacyjnej i informacyjnej skierowanych do lokalnych środowisk;

➢    doskonalenie odzysku i unieszkodliwiania odpadów wielkogabarytowych, budowlanych i niebezpiecznych wytwarzanych w grupie odpadów komunalnych;

➢    rozwój gminnych programów specjalistycznych (np. program usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest).

Załączniki

Powiadom znajomego