W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Mirosławcu  
ul. Wolności 37
78-650 Mirosławiec
tel.: +48 (67) 259 50 42; fax: + 48 (67) 259 61 88  
NIP: 765 100 33 97 REGON:00124 15 40
Serwis www: miroslawiec.pl 
TERYT: 3217033
adres skrytki ePUAP: /3217033/skrytka  
email: urzad@miroslawiec.pl


Dane dla kontrahentów do wystawiania faktur:
GMINA MIROSŁAWIEC 
ul. Wolności 37, 78-650 Mirosławiec
NIP:  765 160 34 18 REGON: 570791508
Skrzynka PEPPOL: GMINA MIROSŁAWIEC
Nr PEPPOL: 7651603418 

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Mirosławiec za 2014 rok


 Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Mirosławiec za 2014 rok


Spis treści

Wstęp

Cel i zakres opracowania

Uwarunkowania prawne

  1. System gospodarki odpadami w gminie Mirosławiec
    1. Dane ogólne
    2. Źródła odpadów komunalnych
    3. Rodzaje odpadów komunalnych
    4. Postępowanie z odpadami
    5. Ilość zebranych odpadów komunalnych z terenu gminy Mirosławiec w 2014 roku
  2. Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.
  3. Wskaźniki odzysku i recyklingu odpadów  komunalnych
  4. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.
  5. Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych.
  6. Liczba mieszkańców.
  7. Liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1 w imieniu, których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12.
  8. Osiągnięte w 2014 roku poziomy ograniczenia masy odpadów komunalnych.
  9. Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  10.  Wnioski.
  11.  Wskazania przyszłych kierunków działań w zakresie gospodarki odpadami.



Spis tabel

Tabela 1. Rodzaje odpadów odbieranych z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2014 roku.

Tabela 2. Ilości odpadów odebranych z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2014 r.

Tabela 3. Dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w latach 2012-2020.

Tabela 4. Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, szkła, metalu i tworzyw sztucznych.

Tabela 5. Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i odzysku papieru, szkła, metalu i tworzyw sztucznych innymi metodami.

Tabela 6. Ilości odpadów o kodzie 20 03 01 odebranych z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2014 roku.

Tabela 7. Wykaz kosztów poniesionych na gospodarkę odpadami w roku 2014 roku.

Tabela 8. Zestawienie ilości odebranych nieczystości ciekłych z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2014 roku.

Tabela 9. Wskaźniki analizy stanu gospodarki odpadami na terenie Gminy Mirosławiec.

Tabela 10. Wskaźnik wzrostu zadłużenia z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami 2014 roku.

Spis schematów

Schemat 1. Ilości odpadów komunalnych odebranych z terenu gminy i miasta Mirosławiec w latach 2012-2014.

Schemat 2. Zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami za 2013 i 2014 rok

Załączniki

Załącznik nr 1 Sprawozdanie Burmistrza Mirosławca z realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi w 2014 roku.

Załącznik nr 2 Częstotliwość odbioru odpadów z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2014 roku.

Załącznik nr 3 Zasady segregacji odpadów gminie Mirosławiec.

Wstęp

Obowiązek opracowania przedmiotowej analizy wynika z art.9 tb Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2015 r. poz. 87 ). Gminy mają obowiązek dokonać corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Analiza dokonywana jest na podstawie sprawozdań złożonych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, podmioty prowadzące punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz innych dostępnych danych wpływających na koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Zgodnie z ww. Ustawą powinna ona obejmować:

  • możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania;
  • potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;
  •  koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych;
  • liczbę mieszkańców;
  • liczbę właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy na odbiór odpadów komunalnych;
  •  ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy;
  • ilość zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych odbieranych z terenu gminy oraz powstających z przetwarzania odpadów komunalnych pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi powinna zostać sporządzona w terminie do dnia 30 kwietnia za poprzedni rok kalendarzowy i upubliczniona w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Mirosławcu.


Cel i zakres opracowania


Prezentowana analiza gospodarki odpadami obejmuje 2014 rok.  Nowy system gospodarki odpadami komunalnymi funkcjonuje w gminie Mirosławiec od 1 lipca 2013 roku, kiedy to weszły w życie przepisy zmieniające dotychczasową organizację funkcjonowania systemu gospodarki odpadami. Obowiązkiem gminy stało się zapewnienie odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców poprzez wybór w drodze przetargu firmy wywozowej oraz pokrycie kosztów związanych funkcjonowaniem systemu. Takim rozwiązaniem zostali objęci wszyscy mieszkańcy, którzy tym samym zobowiązani zostali do wnoszenia stałych opłat, o wysokości, której decydowała Rada Miejska. Właściciele nieruchomości zamieszkałych, którzy zdecydowali się gromadzić odpady komunalne w sposób selektywny, zobowiązani byli podobnie jak w roku 2013 do uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w preferencyjnej, obniżonej wysokości, która wynosiła 8 zł za 1 osobę.  Opłata za gospodarowanie odpadami w przypadku właścicieli nieruchomości niesegregujących odpady wynosiła 14 zł za 1 osobę.

Wszystkie nieruchomości zamieszkałe, dla których właściciele nieruchomości złożyli deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami zostały wyposażone w pojemniki do gromadzenia odpadów niesegregowanych. Wszystkie nieruchomości wielorodzinne zostały wyposażone w pojemniki na odpady niesegregowane oraz szkło, plastik, makulaturę. Wprowadzony model gospodarowania odpadami służy przede wszystkim uszczelnieniu systemu tak, aby obejmował on wszystkich „wytwórców” śmieci na terenie gminy, selektywnemu zbieraniu odpadów „u źródła”, zmniejszeniu masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania, a także ogólnej ilości odpadów oraz dążeniu do całkowitego wyeliminowania nielegalnych składowisk odpadów.

Uwarunkowania prawne:

  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (Dz.U.EU.L 2008.312.3);
  • Ustawa z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (tekst jednolity Dz.U. z 2013 r., poz. 1399 ze zm.);
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2012r o odpadach. (Dz.U. z 2013 r. poz. 21);
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 15.05.2012r. w sprawie wzorów sprawozdań o odebranych odpadach komunalnych, odebranych nieczystościach ciekłych oraz realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi (Dz. U. z 2012 poz. 630),
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska  z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz.U. 2012, poz. 645.);
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomu ograniczania masy tych odpadów (Dz.U. 2012, poz. 676);
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11.09.2012r. w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych (Dz. U. z 2012 poz. 1052),
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz. U. z 2013, poz. 122),
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2001 r. Nr 112, poz. 1206),
  • Uchwała Nr XVI/219/12 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 29 czerwca 2012 r. w sprawie wykonania Planu Gospodarki odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2012-2017 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2018-2023,
  • Uchwała Nr XVI/278/12 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 20 grudnia 2012 r. w sprawie zmiany uchwały Nr XVI/219/2012 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 29 czerwca 2012 r. w sprawie wykonania Planu Gospodarki odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2012-2017 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2018-2023;
  • Uchwała Nr XVI/307/13 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 26 marca 2013r. w sprawie zmiany uchwały Nr XVI/219/2012 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 29 czerwca 2012 r. w sprawie wykonania Planu Gospodarki odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2012-2017 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2018-2023.

Uchwały przyjęte przez Radę Miejską w Mirosławcu



  1. System gospodarki odpadami w gminie Mirosławiec.

System gospodarki odpadami na terenie gminy Mirosławiec jest oparty o ww. akty prawne oraz założenia zapisane w Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2012-2017 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2018-2023.

Plan ten wyznaczył następujące założenia, o które musi być oparty system gospodarowania odpadami na terenie gminy Mirosławiec:


  • uszczelnienie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi,
  • prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych „u źródła”,
  • zmniejszenie ilości odpadów komunalnych, w tym odpadów ulegających biodegradacji (OUB) kierowanych na składowisko odpadów,
  • zwiększenie liczby nowoczesnych instalacji do odzysku, recyklingu oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych w sposób inny niż składowanie odpadów,
  • całkowite wyeliminowanie składowisk odpadów niespełniających wymagań prawnych,
  • prowadzenie właściwego sposobu monitorowania postępowania z odpadami komunalnymi zarówno przez właścicieli nieruchomości, jak i prowadzących działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
  • zmniejszenie dodatkowych zagrożeń dla środowiska wynikających z transportu odpadów komunalnych z miejsc ich powstania do miejsc odzysku lub unieszkodliwiania przez podział województw na regiony gospodarki odpadami, w ramach których prowadzone będą wszelkie czynności związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.

1.1. Dane ogólne


Gmina Mirosławiec położona jest w południowo-wschodniej części województwa zachodniopomorskiego, w północno zachodniej części powiatu wałeckiego. Od 1975 r. do 1999 r. gmina znajdowała się w województwie pilskim, w jego północno – wschodniej części. Od zachodu sąsiaduje z gminą Kalisz Pomorski, od północy z gminą Wierzchowo, od wschodu z gminą Wałcz, a od południa z gminą Tuczno. Ogólna powierzchnia gminy Mirosławiec wynosi 203,34 km2, z czego aż 59,5% stanowią lasy. Obszar gminy Mirosławiec, poza miastem Mirosławiec, tworzyło w 2014 roku dwanaście sołectw.



Mapka nr 1. Położenie sołectw w gminie Mirosławiec.


W układzie osadniczym miasto Mirosławiec pełni rolę ośrodka administracyjno - usługowego wobec mieszkańców miasta i gminy. Z kolei wsie leżące w tej gminie pełnią funkcje rolniczo-usługową. W 2014 roku gminę zamieszkiwało 5307 mieszkańców , z czego w mieście Mirosławiec około 3061 osób, a pozostałych miejscowościach 2246 osób. Ludność gminy stanowi blisko 12% mieszkańców powiatu wałeckiego oraz 0,4% mieszkańców województwa zachodniopomorskiego. Gęstość zaludnienia w gminie wynosi 34 osoby na 1 km2, podczas gdy wskaźniki te odpowiednio w powiecie wałeckim kształtują się na poziomie 41 osoby na 1 km2. Ze względu na liczne walory turystyczne celem gminy jest rozwój turystyki, rolnictwa oraz przemysłu o niskiej uciążliwości dla środowiska.


  1. Źródła odpadów komunalnych

Odpady komunalne w ustawie o odpadach zostały zdefiniowane jako odpady powstające w gospodarstwach domowych, z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych.

W strumieniu zmieszanych odpadów komunalnych wyróżnia się następujące ich rodzaje:

  • odpady kuchenne ulegające biodegradacji,
  • odpady zielone,
  •  papier i tektura,
  • opakowania wielomateriałowe,
  • tworzywa sztuczne,
  •  szkło,
  •  metale,
  •  odzież,
  •  tekstylia,
  •  drewno,
  •  odpady niebezpieczne,
  •  odpady wielkogabarytowe,
  • odpady z pielęgnacji terenów zielonych,
  • odpady z czyszczenia ulic i placów
  •  odpady z targowisk.

Ponadto, w strumieniu odpadów komunalnych występują m.in.:

  • zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
  •  odpady remontowo-budowlane powstające w gospodarstwach domowych.

Odpady komunalne na terenie Gminy Mirosławiec powstają głównie w gospodarstwach domowych, oraz nieruchomościach niezamieszkałych takich jak: obiekty użyteczności publicznej (ośrodek zdrowia, szkoły), punkty handlowo-usługowe, obiekty turystyczne. Odpady komunalne w gminie Mirosławiec, to także odpady z koszy ulicznych, zmiotki, odpady z placu targowego i zieleni miejskiej.


  1. Rodzaje odpadów komunalnych.

W 2014 roku odpady komunalne z terenu Gminy Mirosławiec odbierane były w postaci zmieszanej i selektywnej. Zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Mirosławiec prowadzona jest zbiórka następujących rodzajów odpadów:


Kod odpaduRodzaj odpadu
Rodzaje odpadów odbieranych z terenu gminy

15 01 01, 20 01 01

Opakowania z papieru i tektury

Papier, tektura

15 01 02, 20 01 39

Tworzywa sztuczne

Opakowania z tworzyw sztucznych

15 01 04, 20 01 40

Opakowania z metali

Metale

15 01 06

Zmieszane odpady opakowaniowe

15 01 07, 20 01 02

Opakowania ze szkła,

Szkło

16 01 03, 16 02 11, 20 03 07

Zużyte opony,

Odpady wielkogabarytowe

20 01 08, 20 02 01, 20 01 99, 20 03 02

Odpady kuchenne ulegające biodegradacji

Odpady ulegające biodegradacji

20 03 01

Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

15 01 05

Opakowania wielomateriałowe

20 01 35*, 20 01 36

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

20 01 32, 20 01 31*

Przeterminowane leki

20 01 33 20 01 34

Zużyte baterie i akumulatorki

 

Tabela 1. Rodzaje odpadów odbieranych z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2014 roku.


Istotną część odpadów komunalnych powstających na terenie gminy Mirosławiec, stanowią odpady ulegające biodegradacji. Do tego rodzaju odpadów komunalnych ulegających biodegradacji zalicza się: papier i tekturę, odzież i tekstylia z materiałów naturalnych (50% frakcji tekstyliów), odpady z terenów zielonych, odpady kuchenne i ogrodowe, drewno.

  1. Postępowanie z odpadami.

Na terenie zabudowy jednorodzinnej obowiązuje system mieszany gromadzenia odpadów: pojemnikowo – workowy, a na terenie zabudowy wielorodzinnej jedynie system pojemnikowy zbierania odpadów komunalnych. Ponadto, odpady zebrane selektywnie można przekazywać bezpośrednio do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Mirosławcu. Ze strumienia odpadów komunalnych  na terenie gminy Mirosławiec, wydziela się również „odpady problemowe”, tj. zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte baterie, meble i inne odpady wielkogabarytowe, przeterminowane leki i chemikalia. Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz odpady wielkogabarytowe odbierane są z nieruchomości wielorodzinnych jeden raz w miesiącu, a z nieruchomości jednorodzinnych jeden raz na kwartał.                                                    

Do selektywnego gromadzenia odpadów na terenie gminy stosuje się pojemniki lub worki oznaczone następującymi kolorami:

  • zielony - z przeznaczeniem na szkło,
  • czarny - z przeznaczeniem na odpady komunalne niesegregowane,
  • niebieski - z przeznaczeniem na papier i tekturę,
  • żółty - z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, metal, odpady wielomateriałowe,
  • brązowy- z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji w tym odpady zielone.

Przeterminowane leki można wrzucać do specjalnych pojemników znajdujących się w następujących aptekach: 

  • Apteka „Nowa” przy ulicy Polnej 23 w Mirosławcu ,
  • Apteka „Słoneczna” przy ulicy Spokojnej 1 A w Mirosławcu.

Odbierania tego typu odpadów odbywa się po zgłoszeniu telefonicznym właściciela apteki,  z taką częstotliwością, która nie powoduje przepełnienia pojemników.

Zużyte baterie i akumulatorki można wrzucać do specjalnych pojemników znajdujących się w sklepach i obiektach użyteczności publicznej. Adresy punktów, w których ustawione są pojemniki na zużyte baterie i akumulatorki:   

  • Urząd Miejski ul. Wolności 37, 78-650 Mirosławiec,
  • Sklep Spożywczo-Przemysłowy, ul. Parkowa 9, 78-650  Mirosławiec,
  • Sklep Ogólnospożywczy ul. Nowa 23, 78-650 Mirosławiec,
  • Sklep Spożywczo-Przemysłowy „Puchatek”, ul. Spokojna 3, 78-650 Mirosławiec,
  • Sklep Spożywczo-Przemysłowy „Imes” Osiedle XXX lecia LLP 4, 78-651 Mirosławiec Górny,
  • Sklep Spożywczo-Przemysłowy i Mała Gastronomia, Hanki 18, 78-650 Mirosławiec,
  • Zakład Handlowo-Usługowy „Margaretka” Sklep Spożywczo-Przemysłowy Bronikowo, 78-650 Mirosławiec,
  • Sklep Spożywczo-Przemysłowy, Piecnik 16, 78-650 Mirosławiec,
  • Sklep Spożywczo-Przemysłowy Łowicz Wałecki, 78-650 Mirosławiec.

Odbierania zużytych baterii i akumulatorków odbywa się po zgłoszeniu telefonicznym właściciela punktu,  z taką częstotliwością, która nie powoduje przepełnienia pojemników.

Zgodnie z Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Mirosławiec, właściciele nieruchomości obowiązani są również do selektywnego zbierania odpadów ulegających biodegradacji lub kompostowania ich w przydomowych kompostownikach. W przypadku braku kompostownika odpady ulegające biodegradacji powinny być gromadzone w osobnym pojemniku (lub worku) koloru brązowego, a następnie przekazane firmie zajmującej się wywozem opadów komunalnych. Fakt posiadania kompostownika należy zgłosić w Urzędzie Miejskim w Mirosławcu  dostarczając wypełnione oświadczenie. Tego rodzaju odpady, odbierane są z terenu gminy i miasta Mirosławiec z taką sama częstotliwością jak odpady niesegregowane.

Częstotliwość odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych w 2014 roku odbywała się  według podziału na następujące grupy:

  • zmieszane odpady komunalne i odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone:
  • w Mirosławcu oraz w Mirosławcu Górnym 2  razy w tygodniu z nieruchomości, w których liczba lokali jest większa niż 7 oraz co dwa tygodnie z nieruchomości, w których liczba lokali nie przewyższa 7,
  • na wsiach 1 raz w miesiącu, przy czym od 1 czerwca do 31 sierpnia dwa razy w miesiącu.
  • odpady komunalne zebrane selektywnie: papier i tektura, tworzywa sztuczne, szkło, metal, odpady wielomateriałowe:
  • w Mirosławcu oraz Mirosławcu Górnym 1 raz w tygodniu z nieruchomości w których liczba lokali jest większa niż 7 oraz 2 razy w miesiącu z nieruchomości w których liczba lokali jest mniejsza niż 7,
  • na wsiach 1 raz w miesiącu,
  • meble i odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, zużyte opony odbierane były:
  • w Mirosławcu oraz Mirosławcu Górnym 1 raz w miesiącu z nieruchomości w których liczba lokali jest większa niż 7 oraz 1 raz na kwartał z nieruchomości w których liczba lokali jest mniejsza niż 7,
  • na wsiach 1 raz na kwartał,

W 2014 roku odbiór odpadów komunalnych na terenie Gminy Mirosławiec z  niezamieszkałych odbywał się na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych przez właścicieli nieruchomości z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej w zakresie odpadów komunalnych. Zadania realizowane były przez:

  • PHU Eko Fiuk Spółka Jawna  Chojnica 2, 78-650 Mirosławiec,
  • Altvater Piła Sp. z o.o. ul. Łączna 4, 64-920 Piła,
  • S.C. Robót Publiczno Drogowych ul. Sprzymierzonych 62,78-650 Mirosławiec,
  • Werbena Piotr Grzelak, ul. Żeromskiego 11, 78-630 Człopa,
  • Maz-Bud Helena Mazur, ul. Leśna 5, 78-650 Mirosławiec,
  • Zakład Usługowo-Transportowy Sabik Edward, Łowicz Wałecki 9, 78-650 Mirosławiec.

Odbiorem odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych w analizowanym roku, zajmowało się Konsorcjum firm: Remondis Sanitech Sp. z o.o. Poznań oraz PHU Eko Fiuk Spółka Jawna, Chojnica 2, 78-650 Mirosławiec. Konsorcjum zostało wybrane w trybie przetargu nieograniczonego. Umowę zawarto na okres od 01.07.2014 r. do dnia 30.06.2016 r.


1.5. Ilości zebranych odpadów z terenu gminy Mirosławiec w 2014 roku.

Zgodnie ze sprawozdanie Burmistrza Mirosławca z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za 2014 r. składanym do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego w terminie do dnia 31 marca z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2014 roku odebrano następujące ilości odpadów komunalnych:


KOD ODEBRANYCH ODPADÓW KOMUNALNYCHRODZAJ ODEBRANYCH ODPADÓW KOMUNALNYCHMASA ODEBRANYCH ODPADÓW KOMUNALNYCH (Mg)

15 01 02

opakowania z tworzyw sztucznych 

3,1

15 01 06

zmieszane odpady opakowaniowe

131,70

15 01 07

opakowania ze szkła

33,9

20 01 02

szkło

4,7

20 01 08

odpady kuchenne ulegające biodegradacji

33,1

20 01 99

inne nie wymienione frakcje zbierane w sposób selektywny

10,7

20 02 01

odpady ulegające biodegradacji

10,8

20 03 01

niesegregowane odpady komunalne

1238,91

20 03 07

odpady wielkogabarytowe

101,22


Tabela 2. Ilości odpadów odebranych z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2014 r.



     W porównaniu z rokiem 2014 ilość odpadów komunalnych ogółem odebranych z terenu gminy Mirosławiec zwiększyła się. W roku poprzednim zebrano ogółem 1089 Mg odpadów komunalnych a w 2014 roku 1568,13 Mg, czyli o 479,13 Mg więcej. Największy wzrost nastąpiła w przypadku zbiórki odpadów wielkogabarytowych (w 2013 r. – 18,1 Mg, w 2014 r. – 101,22 Mg) oraz w przypadku zmieszanych odpadów opakowaniowych (w 2013 r. – 34,0 Mg. w 2014 r. – 131,70 Mg). W porównaniu z rokiem 2013 zwiększyła się również ilość odpadów niesegregowanych (w 2013 r. – 931,00 Mg, w 2014 r. – 1238,91 Mg). Należy jednak podkreślić, że w analizowanym roku 2014 tylko 16,28 Mg odpadów o kodzie 20 03 01 zostało przekazanych na składowisko odpadów w Mirosławcu, pozostała ilość odpadów niesegregowanych (1222,63 Mg) została poddana innym niż składowanie procesom przetwarzania.  Ilość odpadów komunalnych odebranych z terenu gminy i miasta Mirosławiec odebranych w latach 2011-2013 przedstawia poniższy schemat.

Schemat 1. Ilości odpadów komunalnych odebranych z terenu gminy i miasta Mirosławiec w latach 2012-2014.

  1.  Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania.

Przetwarzanie to proces odzysku i unieszkodliwiania, w tym przygotowanie poprzedzające odzysk i unieszkodliwianie. Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych są związane z ich zagospodarowaniem w poszczególnych instalacjach do ich odzysku lub unieszkodliwiania. Zgodnie z przepisami oraz przeprowadzonym przetargiem na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości zobowiązany jest do:

  • przekazania zmieszanych odpadów komunalnych, pozostałości z sortowania odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych do regionalnej instalacji przetwarzania odpadów określonej dla regionu szczecineckiego Uchwałą Nr XVI/219/12 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 29 czerwca 2012 roku w sprawie wykonania Planu Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2012-2017 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2018-2023;
  • przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych selektywnie  zebranych odpadów komunalnych do instalacji odzysku i unieszkodliwiania odpadów,  zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, o której mowa w art. 17 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21 pózm.zm.) z zastrzeżeniami, że jeżeli przed przekazaniem odebranych selektywnie odpadów do instalacji odzysku i unieszkodliwiania zostały one skierowane przez podmiot odbierający odpady do przesortowania, to powstałe pozostałości z sortowania – odpad o kodzie 19 12 12, przeznaczone do składowania, muszą zostać przekazane do regionalnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych lub instalacji zastępczych.

Zgodnie z Wojewódzkim Planem Gospodarki Odpadami województwo zachodniopomorskie zostało podzielone na cztery regiony gospodarki odpadami komunalnymi: region szczeciński, region szczecinecki, region koszaliński oraz region CZG R XXI. Gmina Mirosławiec zgodnie z podziałem należy do regionu szczecineckiego.

Taki podział województwa na regiony zapewni funkcjonowanie na obszarze każdego z nich, instalacji spełniających kryteria dla regionalnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych, a także daje pewność poprawnego i efektywnego działania systemu gospodarowania odpadami w województwie, który opiera się na przetwarzaniu zmieszanych odpadów komunalnych w regionalnych instalacjach przetwarzania odpadów komunalnych. W nowym systemie gospodarki odpadami, wszystkie wytworzone zmieszane odpady komunalne w granicach jednego regionu muszą być również odpowiednio przetworzone i zagospodarowane w tym regionie. Natomiast odpady zebrane selektywnie mogą być przetwarzane i zagospodarowywane poza granicami regionu, w którym zostały selektywnie zebrane (poza selektywnie zebranymi odpadami zielonymi i innymi odpadami ulegającymi biodegradacji). Dodatkowo regionalne i zastępcze składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne nie mogą przyjmować zmieszanych odpadów komunalnych (20 03 01). Na tego rodzaju składowiska odpadów kierowane będą odpady z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych powstających w instalacjach mechaniczno-biologicznego przetwarzania, a także pozostałe odpady inne niż niebezpieczne i obojętne (z wyłączeniem zmieszanych odpadów komunalnych). Docelowo (do roku 2020) wszystkie odpady komunalne będą przetwarzane – w szczególności te, które będą deponowane na składowiskach odpadów.

W każdym regionie gospodarka odpadami powinna być prowadzona z wykorzystaniem instalacji regionalnych do przetwarzania odpadów. Regionalna instalacja do przetwarzania odpadów komunalnych to zakład zagospodarowania odpadów o mocy przerobowej wystarczającej do przyjmowania i przetwarzania odpadów z obszaru zamieszkałego przez co najmniej 120 000 mieszkańców, spełniający wymagania najlepszej dostępnej techniki lub technologii, o której mowa w art. 143 ustawy Prawo ochrony środowiska oraz zapewniający termiczne przekształcanie odpadów lub:

  • mechaniczno-biologiczne przetwarzanie zmieszanych odpadów komunalnych i wydzielanie ze zmieszanych odpadów komunalnych frakcji nadających się w całości lub w części do odzysku,
  • przetwarzanie selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów oraz wytwarzanie z nich produktu o właściwościach nawozowych lub środków wspomagających uprawę roślin, spełniającego wymagania określone w przepisach odrębnych,
  • składowanie odpadów powstających w procesie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych o pojemności pozwalającej na przyjmowanie przez okres nie krótszy niż 15 lat odpadów w ilości nie mniejszej niż powstająca w instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych.

Instalacje przewidziane do zastępczej obsługi regionów zaś to instalacje wskazane do przyjmowania odpadów z regionu:

  • do czasu uruchomienia regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych,
  • w przypadku, gdy znajdująca się w nich instalacja uległa awarii lub nie może przyjmować odpadów z innych przyczyn.

Zważywszy na zasadę bliskości nakazującą zagospodarowanie wytworzonych odpadów w miejscu ich powstawania lub najbliżej tego miejsca jest w pełni zasadne i pożądane, aby składowiskiem regionalnym było składowisko zlokalizowane najbliżej instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych.


Mapka nr 2. Podział województwa zachodniopomorskiego na regiony gospodarki odpadami.

Źródło: Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2012-2017 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2018-2023.


Zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami dla Województwa Zachodniopomorskiego dla regionu szczecineckiego do którego należy gmina Mirosławiec, wskazano następujące instalacje:

  • istniejąca regionalna instalacja przetwarzania odpadów komunalnych: Zakład Zagospodarowania Odpadów, Mirowo 14, 78-125 Rymań - składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne, gdzie przetwarzane są odpady komunalne przetworzone, ustabilizowane oraz odpady inne niż niebezpieczne i obojętne (z wyłączeniem zmieszanych odpadów komunalnych);
  • istniejąca instalacja zastępcza – składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Trzesiece, gdzie przetwarzane są odpady komunalne przetworzone, ustabilizowane oraz odpady inne niż niebezpieczne i obojętne (z wyłączeniem zmieszanych odpadów komunalnych);
  • istniejąca instalacja zastępcza – składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Wałczu, gdzie przetwarzane są odpady komunalne przetworzone, ustabilizowane oraz odpady inne niż niebezpieczne i obojętne (z wyłączeniem zmieszanych odpadów komunalnych);
  • istniejąca instalacja zastępcza – kompostownia odpadów zielonych i innych bioodpadów Mirowo 14, 78-125 Rymań, gdzie przetwarzane są odpady zielone i organiczne ulegające biodegradacji;
  • istniejąca regionalna instalacja mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów, Mirowo 14, 78-125 Rymań Sita Jantra (funkcjonuje jako istniejąca instalacja regionalna na podstawie Uchwały Nr XXXII/436/14 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 18 marca 2014 r.)
  • istniejąca instalacja zastępcza mechanicznego przetwarzania odpadów komunalnych w Mirosławcu P.H.U. Eko-Fiuk S.C. ul. Świerczewskiego 2b, 78-650 Mirosławiec (funkcjonuje jako instalacja zastępcza na podstawie Uchwały Nr XXIII/307/13 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 26 marca 2013 r.)
  • istniejąca instalacja zastępcza – składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Wardyniu Górnym 35 gm. Połczyn Zdrój prowadzone przez Międzygminne Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami Sp. z o.o. (funkcjonuje jako instalacja zastępcza na podstawie Uchwały Nr XXIII/307/13 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 26 marca 2013 r.)
  • istniejąca instalacja zastępcza mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych w Wardyniu Górnym -  Międzygminne Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami Sp. z o.o Połczyn Zdrój (funkcjonuje jako instalacja zastępcza na podstawie Uchwały Nr XXIII/307/13 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 26 marca 2013 r.).
  • istniejąca instalacja zastępcza - kompostownia odpadów zielonych i innych bioodpadów komunalnych w Wardyniu Górnym -  Międzygminne Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami Sp. z o.o.  Połczyn Zdrój (funkcjonuje jako instalacja zastępcza na podstawie Uchwały Nr XXIII/307/13 Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 26 marca 2013 r.).

  1.  Wskaźniki odzysku i recyklingu odpadów przewidziane do osiągnięcia w 2014 r.

Dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. określa Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczania poziomu masy tych odpadów.


Rok

2012

16 lipca 2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

16 lipca 2020

Dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych, ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 roku [%]




75




50




50




50




45




45




40




40




35


Tabela 3. Dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w latach 2012-2020.

Poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych określa Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych .


Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia [%]

ROK

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

PAPIER

METAL

TWORZYWA SZTUCZNE

SZKŁO



10



12



14



16



18



20



30



40



50

Tabela 4. Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, szkła, metalu i tworzyw sztucznych.


Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami [%]

ROK

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

2020

PAPIER

METAL

TWORZYWA SZTUCZNE

SZKŁO



30



36



38



40



42



45



50



60



70


Tabela 5. Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia i odzysku papieru, szkła,

metalu i tworzyw sztucznych innymi metodami.


Komunalne odpady zmieszane (20 03 01) pochodzące z terenu Gminy Mirosławiec w 2014 roku kierowane były  do istniejąca instalacja zastępczej mechanicznego przetwarzania odpadów komunalnych w Mirosławcu oraz na składowisko odpadów innych niż niebezpieczne  i obojętne w Mirosławcu zarządzanych przez PHU Eko Fiuk Spółka Jawna Chojnica 2, 78-650 Mirosławiec.



Masa odebranych odpadów o kodzie 20 03 01

[Mg]

Masa odpadów
o kodzie 20 03 01 poddanych składowaniu

[Mg]

Masa odpadów
o kodzie 20 03 01 poddanych innym niż składowanie procesom przetwarzania [Mg]

Odebranych z obszarów miejskich

745,54

0,00

745,54

Odebranych z obszarów wiejskich:

477,09

16,28

460,81

Razem:

1222,63

16,28

1206,35


Tabela 6. Ilości odpadów o kodzie 20 03 01 odebranych z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2014 r.


Odpady ulegające biodegradacji zebrane w sposób selektywny pochodzące z terenu Gminy Mirosławiec w 2014 roku przekazywane były do Zakładów Unieszkodliwiania Odpadów w Bierkowie oraz Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Mirosławcu.

  1. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi.

W 2014 roku na obszarze gminy Mirosławiec nie realizowano zadań inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi. Biorąc jednak pod uwagę oczekiwania mieszkańców gminy oraz regulacje ustawowe można stwierdzić, że stworzenie w gminie punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych przyczyniłoby się do usprawnienia działania systemu odbioru odpadów takich jak: plastik, szkło, papier, metal, odpady rozbiórkowe i po remontowe, gruz, odpady wielogabarytowe, zużyte opony, popiół. Możliwość oddawania odpadów do PSZOK poza terminami odbioru odpadów określonymi w harmonogramie pozwoliłoby mieszkańcom na bieżąco pozbywać się konkretnych frakcji odpadów bez potrzeby magazynowania i przetrzymywania na swojej posesji do terminu mobilnej zbiórki tych odpadów. Dowóz odpadów do PSZOK mieszkaniec musiałby zorganizować we własnym zakresie.

W chwili obecnej mieszkańcy, mogą dostarczyć i nieodpłatnie przekazać odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, odpady segregowane bezpośrednio do Zakładu Unieszkodliwiania w Mirosławcu. Odpady metalowe i aluminiowe (puszki) można sprzedać w punkcie skupu przy ul. Parkowej w Mirosławcu, znajdującym się w niedalekim sąsiedztwie ZUO.

  1.  Koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych.

Lp.

Koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w gminie Mirosławiec w 2014 roku

Wykonanie na dn. 31.12.2014 r.


1.

Wpłaty ogółem

          481 980,30 zł

2.

Różnica niewydatkowanych dochodów z 2013 roku

        7656,06 zł


3.

Wydatki ogółem, z tego:

478 086,21 zł

4.

Środki wydatkowane z wpływów uzyskanych w 2014 r.

430 663,21 zł

5.

Wydatki za odbiór odpadów komunalnych za grudzień 2014 r. dokonane w lutym 2015 r.

  1. 766,68 zł

6.

Zwiększenie wydatków o różnicę niewydatkowanych dochodów z 2013 r.

7656,06 zł

7.


                                             Różnica (nadwyżka w 2014 roku):


11 550,15 zł


Tabela 7. Wykaz kosztów poniesionych na gospodarkę odpadami w roku 2014 r.


Z danych zestawionych w powyższej tabeli wynika, że stawka opłaty ustalona Uchwałą Nr XXV/222/2012 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych, została odpowiednio skalkulowana. Wpłaty od mieszkańców wpływające za odbiór i zagospodarowanie odpadów pokrywają koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami  na terenie gminy Mirosławiec. Niewielka nadwyżka, która wystąpiła w 2014 roku zostanie przeznaczona na utworzenie punktu selektywnej zbiórki odpadów na terenie Mirosławca. 


  1.  Liczba mieszkańców

W analizowanym 2014 roku liczba osób zameldowanych na terenie gminy Mirosławiec wynosiła 5307 osób. W stosunku do roku poprzedniego liczba ta spadła o 82. Zgodnie z danymi pozyskanymi z Urzędu Stanu Cywilnego w Mirosławcu na terenach wiejskich zamieszkiwało 2246 osób, na terenach miejskich zaś 3061 osób. Natomiast zadeklarowana przez właścicieli nieruchomości sumaryczna liczba osób za mieszkujących nieruchomości położone na terenie gminy wynosi 4805 (stan na dzień 31 grudnia 2014r.). Różnica w wysokości pomiędzy ilością osób zameldowanych, a zgłoszonych do opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi może wynikać z faktu, że część osób zameldowanych na terenie gminy Mirosławiec faktycznie zamieszkuje na terenie innej gminy. Również wielu uczniów i studentów kontynuuje naukę poza miejscem stałego zameldowania. Analogiczna sytuacja występuje wśród osób czynnych zawodowo, którzy ze względu na wykonywaną pracę przebywają poza terenem Gminy. Na bieżąco prowadzone są działania mające na celu weryfikację danych zawartych w deklaracjach i sprawdzanie ich ze stanem faktycznym.

Weryfikacja złożonych deklaracji opiera się na analizie danych z ewidencji podatkowej, ewidencji ludności oraz ewidencji gruntów i budynków. Z prowadzonej weryfikacji deklaracji wynika, że wielu mieszkańców przebywa stale poza granicami kraju i w innych miastach Polski. Wiele osób zmienia deklarację, zgłaszając swój wyjazd, nawet sezonowy - na kilka miesięcy, jednak niewiele osób zmienia deklaracje z powodu powrotu do miejsca zamieszkania. Z tego powodu liczba osób wskazanych w deklaracjach może nie odzwierciedlać stanu demografii na terenie gminy.

Na podstawie złożonych deklaracji za gospodarowanie odpadami komunalnymi, według stanu na dzień 31.12.2014 r.:

  • liczba mieszkańców nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy i miasta Mirosławiec wynosi  4805, w tym:
  • ilość osób deklarujących zbieranie odpadów komunalnych w sposób    selektywny odpadów: 4534,
  • ilość osób deklarujących zbieranie odpadów komunalnych w sposób  nieselektywny: 271
  • liczba nieruchomości zamieszkałych: 1124.

  1.  Liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o których mowa w art. 6 ust. 1 (umowy na odbiór odpadów z nieruchomości niezamieszkałych i nieczystości ciekłych).

Rada Miejska w Mirosławcu podjęła uchwałę o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Na mocy powyższej uchwały wszyscy właściciele nieruchomości zamieszkałych są zobowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Na terenie gminy Mirosławiec nie wszyscy właściciele nieruchomości zamieszkałych złożyli deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Podobnie jak w roku 2013 tak i w roku 2014 przeprowadzono postępowania zmierzające do określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze decyzji.

 Właściciele pozostałych nieruchomości tj. nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez:

  • gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych lub
  • gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności regulowanej oraz przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

Na terenie gminy  Mirosławiec 117 podmiotów prowadzących działalność gospodarczą posiada zawartą umowę na odbiór odpadów komunalnych z firmami wpisanymi do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru  odpadów komunalnych.

Zgodnie z zapisami z ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości posiadający bezodpływowy zbiornik (szambo) zobowiązani są do podpisania umowy na wywóz nieczystości ciekłych z uprawnionymi podmiotami, które posiadają zezwolenia na prowadzenie usług w zakresie odbioru i wywozu nieczystości ciekłych. Na terenie gminy i miasta Mirosławiec następujące podmioty zajmują się odbiorem nieczystości ciekłych:


  • Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Eugeniusz Grabowski ul. Stargardzka 31a, 78-500 Drawsko Pomorskie,
  • WC Serwis Zabrze ul. Szybowa 2, 41-808 Zabrze,
  • TOI TOI Polska Warszawa ul. Płochocińska 29, 03-044 Warszawa,
  • Dixi  Sp. z o.o.  ul. Magenta 142, 04-429 Warszawa,
  • „Norek” Arkadiusz Kuciński ul. Orla 9/11, 78-650 Mirosławiec,
  • „Bepisz”- Wywóz nieczystości płynnych A. Beim ul.  Paderewskiego 10, 78-600 Wałcz,
  • P H U Eko Fiuk Spółka Jawna Chojnica 2, 78-650 Mirosławiec.

Każdy posiadacz szamba zobowiązany jest na wezwanie urzędników przedłożyć umowę na wywóz nieczystości ciekłych. Oprócz umowy odbioru nieczystości ciekłych należy posiadać dowody uiszczania opłat za te usługi (rachunki, faktury vat), które muszą potwierdzać regularność wywozu szamba. Właściciele nieruchomości mają obowiązek pozbywać się nieczystości ciekłych systematycznie, a także w sposób niedopuszczający do przepełniania się urządzeń do ich gromadzenia oraz w sposób gwarantujący zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości. Na terenie gminy Mirosławiec wywóz nieczystości ciekłych z nieruchomości zamieszkałych odbywa się zazwyczaj na telefoniczne zgłoszenie usługi bez podpisywania wcześniejszej umowy.


Zestawienie ilości odebranych nieczystości ciekłych z terenu gminy Mirosławiec w 2014 roku

Lp.

Nazwa podmiotu odbierającego nieczystości płynnych

Adres

Ilość nieczystości  ciekłych z terenu gminy Mirosławiec w 2014 roku

1.

Norek Arkadiusz Kuciński Usługi Kanalizacyjne

ul. Orla 9, 78-650 Mirosławiec

3642,00 m3

2.

Toi Toi  Polska

ul. Płochocińska 29, 03-044 Warszawa

15,30 m3

3.

Wywóz nieczystości stałych Adam Beim 

ul. Paderewskiego 10, 78-600 Wałcz

1371,00 m3

Razem:

5028,30 m3


Tabela 8.  Zestawienie ilości odebranych nieczystości ciekłych z terenu gminy i miasta Mirosławiec w 2014 roku.


  1.  Osiągnięte w 2014 roku poziomy ograniczenia masy odpadów.

Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania obliczony został na podstawie wzoru z Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 25 maja 2012 r. w sprawie ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania oraz sposobu obliczenia poziomu ograniczenia masy tych odpadów (Dz. U. z 2012 r., poz. 676).

Osiągnięty przez Gminę poziom za 2014 r. wyniósł 47,28 %.

Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła odebranych z obszaru gminy obliczony został na podstawie wzoru z Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2012 r., poz. 645).   Osiągnięty przez Gminę  poziom za 2014rok wyniósł 34,6 %.

Warto zauważyć, że do poziomów określonych w ustawie nie tylko gmina Mirosławiec, ale również inne gminy będą dochodziły stopniowo, osiągając w kolejnych latach wartości założone rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 29 maja 2012 r. w sprawie poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych.



Wskaźniki analizy stanu gospodarki odpadami za 2014 rok

1.

Ilość odebranych i zebranych odpadów w gminie 2014 roku

1222,63 Mg

2.

Ilość odebranych i zebranych odpadów na 1 mieszkańca, (4934 mieszkańców)

25,4 kg/rok

3.

Ilość odebranych i zebranych odpadów surowcowych na mieszkańca

0,47 kg/rok

4.

Poziom  odzysku i recyklingu odpadów surowcowych,

34,6 %

Poziom zakładany (12%) został osiągnięty

5.

Ilość (Mg) odpadów kierowanych na składowiska,


16,28

6.

Poziom ograniczenia ilości odpadów biodegradowalnych kierowanych do składowania

47,28%

Poziom zakładany (= lub <50%) został osiągnięty


Tabela 9. Wskaźniki analizy stanu gospodarki odpadami na terenie Gminy Mirosławiec


Analizując powyższe wskaźniki można stwierdzić, ze gospodarka odpadami komunalnymi na terenie gminy Mirosławiec jest prowadzona prawidłowo. Gmina osiąga właściwe poziomy odzysku i recyklingu. Zdecydowana większość (95%) odpadów komunalnych poddawana jest innym niż składowanie procesom przetwarzania. Jedynie niewielki odsetek odpadów zostaje poddany składowaniu.


  1.  Opłaty za gospodarowanie odpadami za okres od 01.01.2014r. do 31.12.2014r.

Do dnia 31 grudnia 2014 r. do Urzędu Miejskiego w Mirosławcu wpłynęło 1124 deklaracje o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami. Deklaracje złożono dla 4805 osób zamieszkujących na terenie gminy i miasta Mirosławiec. Segregowanie odpadów zadeklarowało 4534 osób, zaś niesegregowanie 271 osób.

Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy wynosi 14 zł miesięcznie od mieszkańca. Niższa stawka za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy,  a odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny wynosi  8 zł  miesięcznie od mieszkańca. Stawka od początku funkcjonowania nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi tj. od 1 lipca 2013 roku nie uległa zmianie.

Wpływy z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi pokryją koszty funkcjonowania systemu, obejmujące koszty:


  • odbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
  • tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
  • obsługi administracyjnej systemu.

Opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi za okres 1 stycznia 2014 r. – 31 grudnia 2014 r. kształtują się na następującym poziomie:

  • Wpływy z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi:  463 947,35 zł.
  • Naliczenia z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi: 480 512,00 zł.
  • Nieuregulowane zobowiązania z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi: 23 135,50 zł.

W stosunku do właścicieli nieruchomości, którzy spóźniają się z wnoszeniem opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wysyłane są upomnienia. Upomnienia z tytułu nie uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok 2014 otrzymało 198 właścicieli nieruchomości.


 Schemat 3. Zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami za 2013 i 2014 rok.


Zgodnie ze schematem powyżej, kwota zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami systematycznie wzrasta. W związku z tym w analizowanym roku 2014 rozpoczęto egzekucję opłaty za gospodarowanie odpadami, w wyniku której wystawiono 36 tytułów wykonawczych oraz dokonano zajęć wynagrodzeń za pracę, rent i emerytur.


  1.  Wnioski

Roczna analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Mirosławiec za 2014 rok została opracowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Analiza ta ma również dostarczyć informacji o liczbie mieszkańców, liczbie właścicieli nieruchomości objętych nowym systemem gospodarki komunalnej oraz dostarczyć niezbędnych informacji dla stworzenia najbardziej efektywnego ekonomicznie  systemu gospodarki odpadami.

Na podstawie zebranych danych można jednoznacznie stwierdzić, że system gospodarki odpadami komunalnymi w 2014 roku na terenie gminy Mirosławiec funkcjonował prawidłowo, zgodnie z obowiązującymi przepisami i oparty o akty normatywne różnego szczebla. Stawka opłaty ustalona Uchwałą Nr XXV/222/2012 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych została odpowiednio skalkulowana. Mieszkańcy gminy ponoszą rzeczywiste koszty wywozu.

Niestety podobnie jak w 2013 roku, nadal pojawiały się choć w mniejszej ilości  problemy związane z powstawaniem dzikich wysypisk, zwłaszcza na terenie Mirosławca Górnego. Trudno precyzyjnie dowieść pochodzenia odpadów, ale najczęściej były to odpady wielkogabarytowe i budowlane pozostawiane przy wiatach śmietnikowych, w lasach i przy mniej uczęszczanych drogach. Zjawisko takie może wynikać z chęci zaoszczędzenia na kosztach dowozu odpadów do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Mirosławcu, braku wiedzy, niedbałości o segregację odpadów (Zakład Unieszkodliwiania Odpadów w Mirosławcu przyjmuje tylko opady posegregowane).

Gmina Mirosławiec wywiązuje się z obowiązku narzuconego na gminę ustawowo, osiągając wymagany prawem poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia papieru, metali tworzyw sztucznych i szkła odebranych z terenu gminy. Zdecydowana większość odpadów komunalnych poddawana jest innym niż składowanie procesom przetwarzania. Jedynie niewielki odsetek odpadów poddany składowaniu. Priorytetowym zadaniem dla Gminy Mirosławiec jest utworzenie punktu selektywnej zbiórki odpadów oraz dalsze uświadamianie mieszkańców gminy w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi w celu ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów komunalnych oraz racjonalnego ich sortowania.

Dodatkowo przeprowadzona analiza systemu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Mirosławiec prowadzi do następujących wniosków:

  • zdolności przerobowe Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów w Mirosławcu w roku 2014 były wystarczające dla przyjmowania odpadów komunalnych pochodzących z terenu Gminy Mirosławiec,
  • na terenie Gminy Mirosławiec w roku 2014 zebranych zostało 1238,91 Mg odpadów komunalnych,
  • ilość frakcji odpadów komunalnych zebranych na terenie Gminy Mirosławiec w roku 2014 poddana składowaniu (D5) bez przetworzenia 16,28 Mg,
  • w roku 2014 poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła odebranych z terenu Gminy Godów wyniósł 34,6% - wymagany poziom dla roku 2014 został osiągnięty,
  • w roku 2014 poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania wyniósł 47,28 % - wymagany poziom dla roku 2014 został osiągnięty,
  • nie stwierdza się obecnie braku możliwości technicznych dla poprawnego funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie gminy Mirosławiec - w przyszłości nacisk położony powinien być przede wszystkim na rozwój selektywnej zbiórki.

  1.  Wskazanie przyszłych kierunków działań

Harmonogram działań służących osiągnięciu celu nadrzędnego, a więc ograniczenia ilości odpadów i ich negatywnego wpływu na środowisko:


  • współpraca administracji wszystkich rodzajów i szczebli w monitoringu i prowadzeniu akcji edukacyjnej,
  • utworzenie gminnego punktu selektywnej zbiórki odpadów,
  • wdrożenie i podnoszenie efektywności selektywnej zbiórki odpadów,
  • propagowanie kompostowania odpadów na terenach zabudowy indywidualnej,
  • kontrola przedsiębiorców wpisanych do rejestru działalności regulowanej odpowiedzialnych za właściwą jakość świadczonych usług w zakresie transportu, segregacji, odzysku i składowania odpadów,
  • planowanie i realizację rozwiązań kompleksowych, uwzględniających wszystkie wytwarzane odpady niezależnie od źródła ich powstawania,
  • odpowiednie zaangażowanie środków z budżetu gminy,
  • kontynuacja, doskonalenie i monitoring gminnego systemu gospodarki odpadami,
  • kontynuacja akcji edukacyjnej i informacyjnej skierowanych do lokalnych środowisk,
  • doskonalenie odzysku i unieszkodliwiania odpadów wielkogabarytowych, budowlanych i niebezpiecznych wytwarzanych w grupie odpadów komunalnych,
  • rozwój gminnych programów specjalistycznych (np. program usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest).


SPRAWOZDANIE  BURMISTRZA Z REALIZACJI ZADAŃ Z ZAKRESU GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI


SPRAWOZDANIE WÓJTA, BURMISTRZA LUB PREZYDENTA MIASTA z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi

za 2014 rok

Adresat1)

  1. marszałek województwa  Zachodniopomorskiego w Szczecinie ul. Korsarzy 34
  2. Wojewódzki inspektor ochrony środowiska  w Szczecinie

I. NAZWA GMINY (MIASTA)

Gmina i Miasto Mirosławiec

II. Informacja o masie poszczegÓlnych rodzajów odebranych
Z OBSZARU GMINY odpadów komunalnych2) Oraz sposobie ich zagospodarowania3)

Nazwa i adres instalacji,
do której zostały przekazane odpady komunalne

Kod odebranych odpadów komunalnych4)

Rodzaj odebranych odpadów komunalnych4)

Masa odebranych odpadów komunalnych5)

 [Mg]

Sposób zagospodarowania6) odebranych odpadów komunalnych






Zakład Unieszkodliwiania Odpadów

Chojnica 2

78-650 Mirosławiec

15 01 02

opakowania z tworzyw sztucznych

3,1

R-12

15 01 06

zmieszane odpady opakowaniowe

131,70

R-12

15 01 07

opakowania ze szkła

33,9

R-13

20 01 02

szkło

4,7

R-12


20 01 99

inne nie wymienione frakcje zbierane w sposób selektywny

10,7

R-12

20 03 01

niesegregowane odpady komunalne

1222,63

R-12

20 03 07

odpady wielkogabarytowe

101,22

R-12


Składowisko Odpadów Chojnica 2, 78-650 Mirosławiec


20 03 01

niesegregowane odpady komunalne

16,28

D-5


Masa odebranych odpadów o kodzie 20 03 015)

[Mg]

Masa odpadów
o kodzie 20 03 01 poddanych składowaniu5)

[Mg]

Masa odpadów
o kodzie 20 03 01 poddanych innym niż składowanie procesom przetwarzania5)

[Mg]

Odebranych z obszarów miejskich

745,54

0,00

745,54

Odebranych z obszarów wiejskich:

477,09

16,28

460,81

Liczba punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, funkcjonujących na terenie gminy

  0

Nazwa i adres punktu

Kod zebranych odpadów komunalnych4)

Rodzaj zebranych odpadów komunalnych4)

Masa zebranych odpadów komunalnych5)

[Mg]

-

-

-

-

III. informacja o Masie odpadów komunalnych ulegających biodegradacji7)

Łączna masa selektywnie odebranych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji5) [Mg]

175,61

  1. przekazanych do składowania na składowisku odpadów

Nazwa i adres składowiska, na które przekazano odpady komunalne ulegające biodegradacji

Kod odebranych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji4)

Rodzaj odebranych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji4)

Masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazanych do składowania na składowisku odpadów5)

[Mg]













  1. nieprzekazanych do składowania na składowisku odpadów

Nazwa i adres instalacji,
do której przekazano odpady komunalne ulegające biodegradacji

Kod odebranych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji4)

Rodzaj odebranych odpadów komunalnych ulegających biodegradacji4)

Masa odpadów komunalnych ulegających biodegradacji nieprzekazanych do składowania na składowiska odpadów5)

[Mg]

Sposób zagospodarowania8) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji nieprzekazanych do składowania na składowiska odpadów

Zakład Unieszkodliwiania Odpadów w Bierkowie 76-200 Słupsk

20 01 08

odpady kuchenne ulegające biodegradacji

33,11

kompostowanie

Zakład Unieszkodliwiania Odpadów, Chojnica 2,

78-650 Mirosławiec

15 01 06

zmieszane odpady opakowaniowe

131,70

recykling materiałowy

20 02 01

odpady ulegające biodegradacji

10,80

kompostowanie

IV. osiągniętY poziom OGRANICZENIA masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania9)

47,28 %

V. poziom recyklingu I PRZYGOTOWANIA DO PONOWNEGO UŻYCIA następujących frakcji odpadów komunalnych: PAPIERU, METALI, TWORZYW SZTUCZNYCH I SZKŁA10) odebranych z obszaru gminy

Kod odebranych odpadów komunalnych4)

Rodzaj odebranych odpadów komunalnych4)

Łączna masa odebranych odpadów komunalnych5)

[Mg]

Masa odpadów poddanych recyklingowi5) [Mg]

Masa odpadów przygotowanych do ponownego użycia5)

[Mg]

15 01 02

opakowania z tworzyw sztucznych

3,1

3,1


15 01 06

zmieszane odpady opakowaniowe

131,70

131,70


15 01 07

opakowania ze szkła

33,9

33,9


20 01 02

szkło

4,7

4,7


20 01 99

inne nie wymienione frakcje zbierane w sposób selektywny

10,7

10,7



Osiągnięty poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła11) [%]

34,6%

VI. poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych
i rozbiórkowych12) z odebranych z obszaru gminy odpadów komunalnych

Kod odebranych odpadów4)

Rodzaj odebranych odpadów4)

Łączna masa odebranych odpadów5)

[Mg]

Masa odpadów poddanych recyklingowi5)

[Mg]

Masa odpadów przygotowanych do ponownego użycia5)

[Mg]

Masa odpadów poddanych odzyskowi innymi metodami niż recykling
i ponowne użycie5)

[Mg]







Osiągnięty poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych11) [%]

0

VII. liczbA właścicieli nieruchomości, od których zostały odebrane odpady komunalne

1123

VIII. LICZBA właścicieli nieruchomości, którzy zbierają odpady komunalne w sposób niezgodny z regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie gminy14)


IX. rodzaj i ilość nieczystoŚci ciekłych odebranych z obszaru gminy

Rodzaj odebranych z obszaru gminy nieczystości ciekłych13)

Ilość odebranych z obszaru gminy nieczystości ciekłych5)

[m3]

Ścieki bytowe

5028,30 m3





X. DODATKOWE UWAGI



Sprawozdanie sporządzone ze sprawozdań kwartalnych złożonych przez przedsiębiorców świadczących usługi odbierania opadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu miasta i gminy Mirosławiec.




XI. DANE OSOBY WYPEŁNIAJĄCEJ SPRAWOZDANIE

Imię  

Kamila


Nazwisko

Chałupczak

Telefon służbowy15)

67 259 61 42


Faks służbowy15)

67 259 61 88

E-mail służbowy15)

k.chalupczak@miroslawiec.pl

Data

09.03.2015 r.

Podpis i pieczątka15) wójta, burmistrza lub prezydenta miasta





                                                   


O b j a ś n i e n i a:

  1. Należy wpisać właściwego ze względu na położenie gminy marszałka województwa oraz wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska.
  2. Z wyłączeniem selektywnie zebranych odpadów ulegających biodegradacji.
  3. Jeżeli podmioty odbierające odpady komunalne, prowadzące działalność na terenie gminy prowadzą segregację odebranych odpadów komunalnych w sortowniach niebędących częścią regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, to w części tej powinny również zostać uwzględnione pozostałości z sortowania odpadów komunalnych.
  4. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206).
  5. Z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.
  6. Przez sposób zagospodarowania odpadów komunalnych rozumie się procesy odzysku wymienione w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, z późn. zm.) oraz procesy unieszkodliwiania odpadów, wymienione w załączniku nr 6 do tej ustawy.
  7. Należy uwzględnić odpady o kodach: 15 01 01, 15 01 03, ex 15 01 09 Opakowania z tekstyliów
    z włókien naturalnych, 20 01 01, 20 01 08, ex 20 01 10 Odzież z włókien naturalnych, ex 20 01 11 Tekstylia z włókien naturalnych, 20 01 25, 20 01 38, 20 02 01, 20 03 02, zgodnie
    z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów.
  8. Przez sposób zagospodarowania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji rozumie się: kompostowanie, mechaniczno-biologiczne przetwarzanie, fermentację, inne biologiczne procesy przekształcania, termiczne przekształcanie odpadów, recykling materiałowy, przekazanie osobom fizycznym, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21 kwietnia 2006 r. w sprawie listy rodzajów odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz. U. Nr 75, poz. 257).
  9. Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji kierowanych do składowania oblicza się zgodnie przepisami wydanymi na podstawie z art. 3c ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391).
  10. Należy uwzględnić odpady o kodach: 15 01 01, 15 01 02, 15 01 04, 15 01 06, 15 01 07, 20 01 01, 20 01 02, 20 01 39, 20 01 40, ex 20 01 99 odpady papieru, metali, tworzyw sztucznych, szkła, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów.
  11. Poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oblicza się zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 3b ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r.
    o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
  12.  Należy uwzględnić odpady o kodach: 17 01 01, 17 01 02, 17 01 03, 17 01 07, 17 02 01, 17 02 02, 17 02 03, 17 03 02, 17 04 01, 17 04 02, 17 04 03, 17 04 04, 17 04 05, 17 04 06, 17 04 07,
    17 04 11, 17 05 08, 17 06 04, 17 08 02, 17 09 04, ex 20 03 99 inne niż niebezpieczne odpady budowlane i rozbiórkowe, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów.
  13. Przez rodzaj odebranych nieczystości ciekłych rozumie się: ścieki bytowe, ścieki komunalne oraz ścieki przemysłowe, w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2012 r. poz. 145).
  14. W szczególności niedopełniają obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
  15. Jeżeli posiada. 
















Powiadom znajomego