W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Mirosławcu  
ul. Wolności 37
78-650 Mirosławiec
tel.: +48 (67) 259 50 42; fax: + 48 (67) 259 61 88  
NIP: 765 100 33 97 REGON:00124 15 40
Serwis www: miroslawiec.pl 
TERYT: 3217033
adres skrytki ePUAP: /3217033/skrytka  
email: urzad@miroslawiec.pl


Dane dla kontrahentów do wystawiania faktur:
GMINA MIROSŁAWIEC 
ul. Wolności 37, 78-650 Mirosławiec
NIP:  765 160 34 18 REGON: 570791508
Skrzynka PEPPOL: GMINA MIROSŁAWIEC
Nr PEPPOL: 7651603418 

Protokół z XLI posiedzenia Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 28 maja 2018 roku r.

PROTOKÓŁ NR XLI/2018
z XLI Sesji Rady Miejskiej w Mirosławcu
która odbyła się 28 maja  2018 r. w godz. 1100- 1355
w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Mirosławcu

 

Obecni na sali radni Rady Miejskiej, sołtysi oraz zaproszeni goście wg załączonych do protokołu list obecności (zał. nr 1, 2, 3).

  1. Otwarcie XLI Sesji Rady Miejskiej w Mirosławcu.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przedstawienie porządku obrad.
  4. Przyjęcie protokołu z XL Sesji Rady Miejskiej.
  5. Ustne sprawozdanie Burmistrza Mirosławca z międzysesyjnej działalności
    i informacja gości.
  6. Sprawozdanie nt. realizacji uchwał Rady Miejskiej podjętych na XXXIX Sesji Rady Miejskiej.

a)     przyjęcie sprawozdania.

  1. Informacja na temat funkcjonowania służby zdrowia na terenie Gminy i Miasta Mirosławiec za 2017 rok.

a)     informacja Burmistrza Mirosławca;

b)     stanowisko Komisji Polityki Społecznej;

c)     dyskusja;

d)     przyjęcie informacji.

  1. Sprawozdanie z realizacji uchwały Nr XXIV/198/2016 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 29 listopada 2016 r. w sprawie rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2017 r.

a)     sprawozdanie Burmistrza Mirosławca;

b)     stanowisko Komisji Polityki Społecznej;

c)     dyskusja;

d)     przyjęcie sprawozdania.

  1. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę Akt utworzenia samorządowej instytucji kultury – Biblioteki Publicznej oraz nadania Statutu.
  2. Podjęcie uchwały w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych.
  3. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia odstępstw od zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych na terenie gminy Mirosławiec.
  4. Podjęcie uchwały o zmianie uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy i Miasta Mirosławiec na 2018 rok z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
  5. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy i Miasta Mirosławiec na 2018 rok.
  6. Odpowiedzi na wnioski i zapytania z poprzedniej sesji Rady Miejskiej.
  7. Wolne wnioski i zapytania.
  8. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej w Mirosławcu z okresu między sesjami i sprawy bieżące.
  9. Zamknięcie obrad XLI Sesji Rady Miejskiej w Mirosławcu.

Ad.1

Otwarcie XLI Sesji Rady Miejskiej w Mirosławcu.

O godz. 11.00 Przewodniczący Rady Miejskiej w Mirosławcu Piotr Czech otworzył XLI Sesję Rady Miejskiej, witając zaproszonych gości, radnych i sołtysów.

Ad.2

Stwierdzenie quorum.

Przewodniczący Rady Miejskiej na podstawie listy obecności poinformował, iż w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co stanowi quorum pozwalające na obradowanie i  podejmowanie prawomocnych decyzji.

Nieobecni: radna Urszula Stanisławska, radny Grzegorz Różycki,.

Ad.3

Przedstawienie porządku obrad.

Porządek obrad stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech zwrócił się do radnych z zapytaniem dotyczącym propozycji zmiany porządku obrad?
W związku z brakiem propozycji zmian porządku obrad ze strony radnych  Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił się z wnioskiem o zmianę porządku obrad poprzez dodanie po pkt. 13  nowego punktu 14 w brzmieniu: „Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pełnomocnictwa Burmistrzowi Mirosławca”. Następne punkty otrzymałyby numerację kolejną.
Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech zwrócił się do Sekretarza Gminy Moniki Stąporek o uszczegółowienie wprowadzanego do porządku obrad  projektu uchwały.
Sekretarz Gminy Monika Stąporek poinformowała, iż Wojewódzki Urząd Pracy przyznał Gminie Mirosławiec dofinansowanie na realizację projektu p.n. „Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym ukierunkowane na aktywizację społeczno-zawodową wykorzystującą instrumenty aktywizacji edukacyjnej, społecznej, zawodowej”. Wymogiem formalnym związanym z występowaniem o środki z funduszy strukturalnych  jest m.in. załączenie do dokumentacji aplikacyjnej uchwały właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego w sprawie udzielenia pełnomocnictwa do zatwierdzania projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego, w przypadku gdy wnioskodawcą jest jednostka samorządu terytorialnego.
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie złożony wniosek.
Głosowanie:
Za-13
Przeciw-0
Wstrzymało się-0
W wyniku głosowania Rada Miejska w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła złożony wniosek.
W związku z brakiem innych zmian Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie porządek obrad po zmianach.
Głosowanie:
Za-13
Przeciw-0
Wstrzymało się-0
W wyniku głosowania Rada Miejska w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła porządek obrad po zmianach.
Ad.4
Przyjęcie protokołu z XL Sesji Rady Miejskiej.
Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech poinformował, iż protokoły z posiedzeń Rady Miejskiej znajdują się do wglądu w Biurze Rady Miejskiej.
W związku z brakiem zastrzeżeń do protokołu z XL Sesji Rady Miejskiej Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie w/w protokół.
Głosowanie:
Za- 13
Przeciw-0
Wstrzymało się-0
W wyniku głosowania Rada Miejska w Mirosławcu, w głosowaniu jawnym, jednogłośnie przyjęła protokół z XL sesji Rady Miejskiej w Mirosławcu.
Ad.5
Ustne sprawozdanie Burmistrza Mirosławca z międzysesyjnej działalności i informacja gości.
Na posiedzenie Rady Miejskiej przybył Starosta Wałecki Bogdan Wankiewicz oraz Zastępca Dyrektora 107 Szpitala Wojskowego w Wałczu Robert Sokołowski.
Burmistrz Mirosławca Piotr Pawlik poinformował, iż lekarze z terenu Gminy Mirosławiec w roku bieżącym nie wyrazili chęci udziału w posiedzeniach  komisji stałych Rady Miejskiej i przedstawieniem informacji o funkcjonowaniu służby zdrowia na terenie Gminy
i Miasta Mirosławiec. Dodał, iż obecność na posiedzeniu Rady Miejskiej przedstawiciela  Szpitala  jest dobrym momentem, aby uzyskać informacje o inwestycjach jakie są realizowane w 107 Szpitalu Wojskowym w Wałczu.
Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił się  w pierwszej kolejności o zabranie głosu przez Starostę Wałeckiego Bogdana Wankiewicza.
Starosta Wałecki Bogdan Wankiewicz podziękował za zaproszenie na posiedzenie Rady Miejskiej w Mirosławcu. Poinformował, iż odbył rozmowę z dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych, który otrzymał zalecenia, aby w każdej z gmin Powiatu Wałeckiego rozpoczęły się remonty dróg po sezonie zimowym. W dniu dzisiejszym również odbyło się spotkanie z dyrektorem Zarządu Dróg Krajowych Oddział w Wałczu, które przyniosło pozytywne informacje w sprawie remontów dróg. W dalszych słowach poinformował, iż pobocze drogi powiatowej na odcinku Mirosławiec – Orle zostało  naprawione.  Droga powiatowa  do m. Jadwiżyn została już w części poprawiona deklarując jednocześnie, że będą tam jeszcze prowadzone prace naprawcze -  ubytki zostaną uzupełnione grysem oraz wylana zostanie emulsja asfaltowa.
Dodał, iż  z uzyskanych informacji z Zarządu Dróg Wojewódzkich droga w m. Bronikowo została uzupełniona grysem z asfaltu i również zostanie położona emulsja asfaltowa. Poinformował, iż jego zdaniem musi zostać zmieniona metodologia pracy przy wykonywaniu  remontów dróg powiatowych na przyszły rok. Zdecydowanie zostaną zwiększone środki finansowe z przeznaczeniem na remonty oraz poprawę stanu technicznego dróg powiatowych. Dodał, iż uwagi, które wpływają do Starostwa Powiatowego m.in. dotyczące dróg są słuszne, gdyż żaden z obywateli nie chce się poruszać pojazdem po zniszczonych drogach, które mogą spowodować nieszczęśliwy wypadek czy też uszkodzenie pojazdu. Zadeklarował, iż postara się aby wszystkie ubytki zostały naprawione, a drogi były przejezdne. Podał, że planowana jest przebudowa drogi powiatowej na odcinku Próchnowo – Bronikowo z kwotą dofinansowania 3 mln zł.  Całkowity przewidziany koszt remontu drogi to  6 mln zł. Jeśli uda się zabezpieczyć kwotę to inwestycja zostanie zrealizowana, ale to nie będzie jeszcze w tym roku.
Oprócz prowadzonych i planowanych remontów dróg  w Powiecie Wałeckim realizowane są także inne inwestycje. Powiat Wałecki jest na etapie realizacji zadania w zakresie utworzenia Zakładu Aktywności Zawodowej w Wałczu, w którym zatrudnienie znajdzie 60 osób niepełnosprawnych ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Projekt zakłada utworzenie oraz wyposażenie siedmiu działów w zakładzie: pralnia, gastronomia, dział montażu i demontażu, rękodzieło, dział obsługi terenów zielonych, dział rehabilitacji, dział obsługi administracyjnej. W ramach projektu zagospodarowany również zostanie teren wokół ZAZ. Kolejną inwestycją, która zostanie zrealizowana w 2019 roku to warsztaty przy Powiatowym Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Wałczu. Znajdą się w nim warsztaty zawodowe, między innymi z budownictwa, tokarki, frezarki czy spawania. 
W bieżącym roku zostanie ogłoszony przetarg na realizację Lokalnego Centrum Nauki „Metalowe Inspiracje” w Wałczu.  Centrum będzie wyposażone w urządzenia, sprzęt
 i akcesoria związane z obszarami metalu i maszyn. Powstanie także edukacyjny plac zabaw, na którym znajdzie się m.in. równia Galileusza, model czarnej dziury, rura głosowa – telegraf akustyczny, waga hydrauliczna, magnetyczne wyścigi, dziurawy labirynt, super odbicie.
W województwie zachodniopomorskim powstało 6 takich centrum z dużym Morskim Centrum Nauki im. prof. Jerzego Stelmacha w Szczecinie.
Dodał, iż z Kontraktu Samorządowego realizowane są programy w ramach, których wyposażane są szkoły w nowoczesny sprzęt, tablice multimedialne, sale komputerowe, ale również dokształcani są nauczyciele.
Starosta Wałecki poinformował o planowanej  modernizacji drogi powiatowej Mirosławiec- Orle – Poźrzadło Wielkie, w której partnerami będą: Powiat Drawski, Powiat Wałecki oraz gminy: Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Określił, że działania na terenie powiatu  realizowane są wspólnie z innymi sąsiednimi gminami, gdyż bez współpracy ciężko jest realizować jakąkolwiek inwestycję.
Poinformował, że w pierwszej kolejności wykonywane są zadania bieżące, które zawarte są
w statucie Powiatu, natomiast inwestycje realizowane są w dalszej kolejności. W zadaniach bieżących zaplanowane są remonty dróg, a w roku 2019 planowane jest wzmocnienie Zarządu Dróg Powiatowych poprzez zakup dodatkowego sprzętu. Dodał, iż powiat nie dysponuje środkami z podatków lokalnych, a bazuje na daninach od państwa jakie otrzymuje: subwencja ogólna, podatek dochodowy od osób fizycznych i prawnych.
Zwrócił się z prośbą o cierpliwość odnośnie remontów dróg, gdyż ciężko jest wykonać pracę od razu, tym bardziej, że jest wyłoniony jeden wykonawca na poprawę dróg na terenie całego Powiatu Wałeckiego.
Sołtys Toporzyka Katarzyna Chrobak zwróciła się z zapytaniem, czy prace naprawcze nawierzchni drogi powiatowej w Toporzyku będą jeszcze realizowane?
Bogdan Wankiewicz odpowiedział, że na tym etapie prace zostały zakończone.
W m. Toporzyk miało zostać zrealizowane zadanie związane z utwardzeniem drogi wewnętrznej  od m. Lipie do m. Toporzyk trylinką.  Zadanie miało być realizowane wspólnie
z Nadleśnictwem Wałcz, jednak Nadleśnictwo nie otrzymało  dofinansowania na w/w cel.  Natomiast  droga z m. Toporzyk w kierunku drogi krajowej nr 10 będzie tylko wyrównana.
W dalszych słowach poinformował, iż bardzo ważna jest  poprawa jakości dróg, które są drogami strategicznymi, ponieważ  drogi te muszą zostać połączone węzłem, tak aby w razie wypadku na drodze krajowej zapewniony został alternatywny objazd.  
Sołtys Toporzyka Katarzyna Chrobak poinformowała, iż odcinek drogi z kamienia w Toporzyku nie da rady wyrównać. W pierwszej kolejności należałoby dokonać załatania ubytków.  
Bogdan Wankiewicz odpowiedział, że jeżeli jest taka potrzeba to zgłosi ten temat do Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych.
Radny Marcin Karczewski zwrócił się z zapytaniem czy uczniowie uczestniczący
w warsztatach w ramach  kształcenia zawodowego otrzymają odpowiednie wykształcenie po zakończeniu  tych warsztatów, aby móc sprawnie pracować ?
Starosta Wałecki Bogdan Wankiewicz odpowiedział, że  warsztaty są  po to, aby duża grupa młodych ludzi mogła odbywać praktyki i uczyć się. Dodał, iż jest zwolennikiem, aby większość młodych ludzi trafiało do zakładów pracy i uczyło się konkretnego zawodu. Będą tworzone również klasy patronackie, po to aby uczeń był związany z firmą.
W dalszych słowach poinformował, że sytuacja na rynku pracy jest taka, że firmy z terenu Powiatu Wałeckiego przyjmują do pracy każdą ilość pracowników z branży metalowej -         z zawodem spawacza, tokarzy itp.
Radna Anna Turska poinformowała, iż  podpisana została umowa, której stroną jest powiat o stworzeniu Centrum Aktywnej i Rodzinnej Turystyki Weekendowej. Zwróciła się z zapytaniem  czym będzie się zajmować w/w Centrum?
Bogdan Wankiewicz odpowiedział, iż Centrum Aktywnej i Rodzinnej Turystyki Weekendowej głównie służyć ma aktywizacji mieszkańców, ale również turystów. Eurofundusze, które planowane są do pozyskania przez Centrum  przeznaczone będą na budowę obiektu na sprzęt i biuro wraz z salką szkoleniową, szkółkę żeglarską dla dzieci i dorosłych oraz wypożyczalnię sprzętu wodnego i rekreacyjnego z żaglówkami, kajakami, rowerkami wodnymi, rowerami górskimi i MTB czy kijkami do nordic walkingu.
Radna Anna Turska zwróciła się z zapytaniem dotyczącym powstania Lokalnego Centrum Nauki, czy będzie ono powiązane z Centrum Kompetencji i Przemysłu Przyszłości.
Bogdan Wankiewicz odpowiedział, że ma nadzieję, że współpraca z wszystkimi podmiotami wokół tych tematów będzie się zazębiać. Dodał, iż Lokalne Centrum Nauki będzie współpracowało z Centrum Morskim w Szczecinie. Powiat Wałecki będzie tzw. satelitą, gdzie będzie to mniejsze centrum. Możliwa będzie wymiana wystaw, które będą wystawami mobilnymi.
 W związku z brakiem dalszych pytań Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech podziękował Staroście Wałeckiemu Bogdanowi Wankiewiczowi za przybycie na posiedzenie Rady Miejskiej i przedstawienie najważniejszych informacji dot. działań powiatu.
O godz. 1155 Starosta Wałecki Bogdan Wankiewicz opuścił posiedzenie Rady Miejskiej w Mirosławcu.
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech poprosił o zabranie głosu przez Burmistrza Mirosławca.
Burmistrz Mirosławca poinformował, iż w okresie międzysesyjnym miały miejsca następujące wydarzenia:
- 03.05.2018 r. – na Stadionie Miejskim w Mirosławcu odbył się Niepodległościowy Bieg Kolorów i impreza „3Maj na Sportowo”;
- 07.05.2018 r. -  w Łukęcinie odbyła się konferencja dotycząca podsumowania projektu w zakresie opracowywania przez gminy województwa zachodniopomorskiego programów rewitalizacyjnych, w której uczestniczył Burmistrz Mirosławca wraz z częścią zespołu powołanego do opracowania Planu Rewitalizacji dla Gminy Mirosławiec. W czerwcu br. mają rozpocząć się  programy konkursowe bazujące na dotychczasowych warunkach tego rodzaju konkursów. W pierwszej kolejności będzie najprawdopodobniej przygotowywany dokument aplikacyjny w zakresie rewitalizacji parku miejskiego w Mirosławcu oraz terenów między blokami na ulicach Spokojna, Wolności i Parkowa;
- 09.05.2018 r. – w Dęblinie odbyła się konferencja muzealna, w której uczestniczył Burmistrz Mirosławca. Dodał, iż pojawił się pomysł, aby w ramach wystawy stałej, którą prowadzi w Mirosławcu Ośrodek Kultury zrobić nową wystawę z pomocą Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie dotyczącą historii lotnictwa na terenie Mirosławca.
- 14.05.2018 r. – w Wałczu odbyło się spotkanie dotyczące zawiązania tzw. „Klastra Energii”, w którym uczestniczył Burmistrz Mirosławca;
- 15.05.2018 r. – Burmistrz Mirosławca uczestniczył w spotkaniu z Dowódcą Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych Jarosławem Miką w Warszawie. Spotkanie dotyczyło tematów związanych ze wsparciem dla 12 Bazy Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu. Rozpoczynają się prace związane z oceną oddziaływania na środowisko przebiegu planowanej trasy S10. Chodzi przede wszystkim o to, aby jednostka wojskowa otrzymała zgodę na bezpośredni zjazd z planowanej obwodnicy do jednostki wojskowej.
W przeciwnym wypadku transport wojskowy będzie przejeżdżał przez centrum Mirosławca. Ponadto kolejnym poruszonym tematem na spotkaniu był odcinek drogi między Mirosławcem Górnym a bramą jednostki wojskowej, który znajduje się na terenach leśnych Nadleśnictwa Złocieniec. Gmina nie może dokonać posprzątania, czy też odśnieżania w/w  odcinka  drogi ponieważ nie jest jej właścicielem. Dodatkowym tematem, który został omawiany był temat związany z działką w Mirosławcu Górnym, którą Gmina chciałaby pozyskać z Agencji Mienia Wojskowego z przeznaczeniem pod budowę boiska sportowego. Burmistrz Mirosławca poinformował, iż po spotkaniu otrzymał informację ze strony Agencji Mienia Wojskowego, iż działka może zostać przekazana Gminie Mirosławiec z około 80% bonifikatą jej wartości.
- 16.05.2018 r. –  w siedzibie Urzędu Miejskiego w Mirosławcu odbyło się posiedzenie komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;
- 17.05.2018 r. – w Złocieńcu odbyło się Walne Zebranie Lokalnej Grupy Działania,
w którym uczestniczył Burmistrz Mirosławca;
- 18.05.2018 r. – w siedzibie Urzędu Miejskiego w Mirosławcu odbyło się posiedzenie Komisji Rewizyjnej;
- 18.05.2018 r. – w siedzibie Urzędu Miejskiego w Mirosławcu odbyło się wręczenie medali
z tytułu długoletniego pożycia małżeńskiego;
- 18.05.2018 r. – w Wałczu w siedzibie  Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji  odbyły się powiatowe obchody Dnia Pielęgniarki i Położnej, w którym uczestniczył Burmistrz Mirosławca;
- 19.05.2018 r. – w Łowiczu Wałeckim odbyło się spotkanie zorganizowane przez  stowarzyszenie Amazonki wraz z innymi stowarzyszeniami z Mirosławca;
- 20.05.2018 r. – w Wałczu odbyły się Powiatowe Obchody Dnia Strażaka;
- 21.05.2018 r. – w siedzibie Urzędu Miejskiego odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki
i Budżetu;
- 22.05.2018 r. – odbył się „spacer miejski” w temacie bezpieczeństwa z udziałem policji
i straży miejskiej oraz pracowników Urzędu;
- 23-24.05.2018 r. – w Kołobrzegu odbyły się targi „Więcej światła” zorganizowane przez Enea Oświetlenie, w których uczestniczył Burmistrz Mirosławca.
Podczas targów prezentowane były najnowsze produkty i technologie, których odbiorcami są samorządy.  Enea Oświetlenie podsumowała dotychczasowe realizacje i przedstawiła swoje propozycje współpracy dla miast i gmin.
- 25.05.2018 r. – w sali widowiskowej Ośrodka Kultury zorganizowany został Dzień Matki przez Samorządowe Przedszkole „Słoneczko” w Mirosławcu.
- 26.05.2018 r. – w Mirosławcu po raz kolejny zorganizowana została akcja „Polska Biega”. Udział w imprezie wzięło 390 uczestników.
Burmistrz Mirosławca poinformował, iż zakończyły się prace kanalizacyjne w Próchnowie, pobrane zostały próbki z ujęcia wody w m. Bronikowo. Zakończyły się również prace związane z równaniem dróg gruntowych na terenie gminy i miasta. Na przełomie miesiąca maj/czerwiec  zaplanowane zostało rozpoczęcie prac remontowych  drogi wojewódzkiej w m.  Hanki. Dodał, iż gmina otrzymała pozytywną odpowiedź na pozyskanie 800 ton destruktu asfaltowego. W dalszych słowach poinformował, że w połowie czerwca br.  kontynuowane będą prace związane z utwardzeniem  nawierzchni asfaltowych.
Piotr Pawlik poinformował, iż trwają prace nad jeziorem Harcerskim związane z budową pomostu. Z wody zostały  usunięte  pale, na plaży zostały wykarczowane zakrzaczenia. Zostało także wytyczone palikami miejsce z przeznaczeniem pod „nową” plażę.   W dalszych słowach Piotr Pawlik poinformował, że trwają prace modernizacyjne na ujęciu wody w Mirosławcu. Pojawiły się  problemy związane z ciśnieniem wody szczególnie w godzinach wieczornych. W związku z tym zostanie wystosowany komunikat przez ZECWiK Sp. z o.o. do mieszkańców Mirosławca z prośbą o ograniczenie poboru wody tylko do potrzeb sanitarno – bytowych oraz ograniczenie podlewania działek i trawników w godzinach późnowieczornych i wczesnorannych, w szczególności w okresie wysokich  temperatur. Prośba podyktowana jest czasowym ograniczeniem zdolności produkcyjnych stacji wodociągów  w związku z  przeprowadzonym kapitalnym remontem oraz modernizacją stacji wodociągów.  
Piotr Pawlik dodał, iż w maju 2018 r. podpisana została umowa na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy i Miasta Mirosławiec z firmą Remondis. Podczas niniejszej sesji w porządku obrad jest projekt uchwały, w którym proponuje się podwyżkę cen za odbiór odpadów: w sposób selektywny - 11 zł, a nieselektywny18 zł. Umowa zawarta została na okres 20 miesięcy. Ze strony firm zajmujących się składowaniem odpadów pojawiły się informacje o wzroście od 2020 roku opłat z tytułu składowania odpadów.  Duża część - 50% opłaty marszałkowskiej z tytułu składowania odpadów trafia do gminy. Dzięki tym wpływom, w budżecie Gminy jest możliwość zabezpieczenia środków finansowych z przeznaczeniem na wykoszenia terenów zielonych, czy też sprzątanie. Jeśli wpływy do budżetu są wyższe od planowanych, to pojawia się również możliwość pozyskania przez mieszkańców dofinansowania z gminy w zakresie  działań związanych z montażem pomp ciepła, rekuperatorów czy solarów. Nie jest jednak możliwe dofinansowanie zadań związanych z demontażem i odbiorem azbestu, ponieważ według stanowiska Regionalnej Izby Obrachunkowej nie są to zadania inwestycyjne.
Burmistrz Mirosławca poinformował, iż  04.06.2018 r. w Szczecinie odbędzie się konferencja dotycząca możliwości uzyskania dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska z przeznaczeniem  na realizację działań mających na celu  poprawę jakości powietrza. Być może podczas  konferencji  podana zostanie informacja na temat kwot, które będzie można uzyskać z Narodowego jak i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie z przeznaczeniem między innymi na  wymianę źródeł ciepła na ekologiczne, montaż odnawialnych źródeł energii, kompleksową termomodernizację budynków jednorodzinnych, czy też  likwidację pokryć azbestowych. Jeśli uda się uzyskać dofinansowanie na odbiór azbestu, to w pierwszej kolejności gmina wyłoni w przetargu firmę która dokona odbioru azbestu od właścicieli nieruchomości, w których ten azbest jeszcze jest.   Dzięki  umowie z WFOŚ mieszkańcy pozbędą się azbestu, a gmina z uzyskanych funduszy otrzymanych z WFOŚ będzie mogła zapłacić za jego utylizację.
Burmistrz Mirosławca poinformował, iż w okresie międzysesyjnym sprzedane zostały 2 działki niezabudowane, lokal mieszkalny wraz z działką oraz działka budowlana.
W dalszych słowach poinformował, iż wprowadzony do porządku obrad projekt uchwały w sprawie udzielenia pełnomocnictwa Burmistrzowi Mirosławca związany jest ze złożonym do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Szczecinie wnioskiem na dofinansowanie  dotyczące realizacji programu na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym ukierunkowane na aktywizację społeczno-zawodową wykorzystującą instrumenty aktywizacji edukacyjnej, społecznej, zawodowej.
Zdiagnozowane zostały trzy grupy, w których zakłada się przeszkolenie i dokształcenie w nowe umiejętności 24 osób. Grupa 12 z 24 osób przez 24 miesiące znalazłoby zatrudnienie, w tym również grupa 3 osób, która posiada co najmniej umiarkowany stopień niepełnosprawności. Zadanie podzielone zostało na 3 filary:
- grupa komunalna, w której 6 osób zostałoby wybrane do prac zewnętrznych tj.: sprzątanie, wykaszanie na terenie całej gminy Mirosławiec. Dla tej grupy przewidziany jest zakup sprzętu, tj. pojazd wielofunkcyjny do utrzymywania czystości, samochód dostawczy z przyczepką, kosiarka z osprzętem, kosiarki spalinowe, kosy-piły spalinowe.
- grupa gastronomiczna, w której 3 osoby wykonywałyby prace kulinarne. Po przeprowadzonej rozmowie z Dyrektorem Szkoły Podstawowej w Mirosławcu ustalono, że otrzymane środki i urządzenia zostaną wykorzystane na przebudowę i  poprawę warunków w stołówce oraz spożywania posiłków w szkole w Mirosławcu. Wśród planowanych do zakupu urządzeń są m.in. kotły warzelne, naczynia, sztućce, miksery, warniki, piec konwekcyjny, lodówki, zmywarka, chłodziarki, meble kuchenne.   
- grupa opiekuńcza, która miałaby siedzibę w pomieszczeniu piwnicznym Ośrodka Kultury po „starym Hadesie”. Byłaby to grupa osób ukierunkowana do wsparcia dla matek z dziećmi do lat 3, ale również dla osób dorosłych. Przewidziany zakup w ramach projektu to m.in. łóżka szpitalne, pracownia rozwoju dziecka, pracownia wychowania i pielęgnowania a także pracownia ułatwiająca pielęgnację.
Dodatkowo każda z grup otrzyma opiekuna ze strony instytucji, który będzie sprawował opiekę nad każdą z tych grup. W grupie komunalnej opiekę będzie sprawował pracownik Urzędu Miejskiego w Mirosławcu - Kamila Chałupczak; w grupie gastronomicznej opiekunem będzie Ośrodek Kultury - Anna Dzida, natomiast w grupie opiekuńczej Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej – Katarzyna Pańczyk.
Na dostosowanie pomieszczeń w tych 3 filarach przewidziane jest ok. 100 tys. zł. Łączna kwota projektu to 1 926 653 zł., z czego  95% to dofinansowanie, natomiast do pozostałych 5% to wkład własny, najprawdopodobniej wkład rzeczowy.
Burmistrz Mirosławca poinformował, iż w dniu dzisiejszym podpisany zostanie wniosek o dofinansowanie, który zostanie złożony do Lokalnej Grupy Działania z przeznaczeniem na dofinansowanie remontu  świetlicy wiejskiej  w Łowiczu Wałeckim.
Radny Marcin Karczewski zwrócił się z prośbą o przybliżenie informacji związanej z tworzonym „ klastrem energii”.
Burmistrz Mirosławca odpowiedział, że jest budowany klaster energii pomiędzy Gminą Wałcz a Miastem Wałcz. Mirosławiec nie będzie podłączony pod ten klaster, gdyż odległość jest zbyt duża. Trwają natomiast rozmowy na temat rozszerzenia granic „klastra tuczyńskiego”,  muszą tylko  zostać obniżone obowiązujące parametry, aby można było się zmieścić z tym, co jest w Mirosławcu.
Radna Anna Turska zwróciła się z zapytaniem, gdzie przetrzymywany będzie sprzęt zakupiony z programu na rzecz aktywizacji i integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem  ukierunkowane na aktywizację społeczno-zawodową?
Burmistrz Mirosławca odpowiedział, iż jest plan aby pozyskać pomieszczeniach magazynowe, którymi dysponuje Nadleśnictwo Mirosławiec na ul. Polnej.
Radna Anna Turska zwróciła się z zapytaniem co się stanie z beneficjentami projektu,  kiedy minie okres 24 miesięcy realizacji projektu?
Burmistrz Mirosławca odpowiedział, że każda z tych grup będzie działała, ciągłość działania będzie zapewniona, jednak nie dla  wszystkich osób.
Radny Marcin Karczewski zwrócił się z zapytaniem, czy osoby uczestniczące w projekcie  będą miały zapewnioną ciągłość pracy?
Burmistrz Mirosławca poinformował, iż po zakończeniu realizacji projektu zostaną wyłonione osoby, z którymi gmina chciałaby dalej współpracować.
Sekretarz Gminy Monika Stąporek dodała, iż bardzo ważnym elementem tego projektu, jest aby osoby które będą uczestniczyły w projekcie w trakcie jego trwania, ale również po jego  zakończeniu były chętne do  współpracy.
Radny Marcin Karczewski zwrócił się z zapytaniem czy brane było pod uwagę, że może nie być zainteresowania wśród mieszkańców uczestnictwem w projekcie?
Burmistrz Mirosławca odpowiedział, że zostanie podjęta współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w Wałczu, który będzie typował i zgłaszał osoby bezrobotne do projektu. Dodał, iż jeśli chodzi o osoby niepełnosprawne, to należy je włączyć do projektu w pierwszej kolejności, ponieważ później najprawdopodobniej będą one kierowane do Zakładu Aktywności Zawodowej w Wałczu.
Sekretarz Gminy dodała, że w projekcie zaplanowane są 3 osoby posiadające orzeczenie o niepełnosprawności i dobrze byłoby, gdyby zostały skierowane do projektu w pierwszym etapie realizacji wniosku.  Zakład Aktywizacji Zawodowej uruchomiony zostanie w 2019 roku. Jeśli Gminie Mirosławiec uda się pozyskać te osoby od września 2018 r. później jeśli będą chciały mogą przejść do ZAZ-u bez konfliktu z projektem.
Radny Marcin Karczewski zwrócił się z zapytaniem, czy na terenie Gminy Mirosławiec  są osoby, które wytypowane zostaną do uczestnictwa w Zakładzie Aktywności Zawodowej?
Sekretarz Gminy odpowiedziała, że Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej przeprowadził  diagnozę, poprzez którą wytypował i zgłosił do ZAZ-u  6 osób.
Radny Stanisław Pilc zwrócił się z zapytaniem czy grupy projektowe będą mogły wykonywać swoje usługi odpłatnie?
Burmistrz Mirosławca odpowiedział, że tak, jeśli chodzi o grupę gastronomiczną.
W związku z brakiem dalszych pytań Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech przystąpił do realizacji kolejnego punktu porządku obrad.
Ad. 6
Sprawozdanie nt. realizacji uchwał Rady Miejskiej podjętych na XXXIX Sesji Rady Miejskiej.
a)      przyjęcie sprawozdania.
W/w sprawozdanie  Radni otrzymali w materiałach  na posiedzenie Rady Miejskiej. 
W związku z brakiem pytań do powyższego  Przewodniczący Rady Miejskiej  poddał pod głosowanie przyjęcie sprawozdania.
Głosowanie
Za – 13
Przeciw - 0
Wstrzymało się-0
W wyniku głosowania Rada Miejska w Mirosławcu w głosowaniu jawnym, jednogłośnie  przyjęła przedmiotowe sprawozdanie.
W/w sprawozdanie stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Ad.7
Informacja na temat funkcjonowania służby zdrowia na terenie Gminy i Miasta Mirosławiec za 2017 rok.
a)     informacja Burmistrza Mirosławca;
W/w informację radni otrzymali w materiałach na posiedzenie Rady Miejskiej w Mirosławcu.
Informacja  stanowi załącznik nr 6  do niniejszego protokołu.
b)    stanowisko Komisji Polityki Społecznej;
Stanowisko Komisji odczytała Przewodnicząca Komisji Polityki Społecznej Anna Turska.
Pisemne stanowisko stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
c)     dyskusja;
Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech zwrócił się do Zastępcy Dyrektora 107 Szpitala Wojskowego w Wałczu Roberta Sokołowskiego o zabranie głosu i przedstawienie najważniejszych informacji dotyczących działalności szpitala.
Zastępca Dyrektora 107 Szpitala Wojskowego Robert Sokołowski na początku wypowiedzi podziękował za udzielone wsparcie finansowe dla 107 Szpitala Wojskowego w Wałczu, dzięki któremu został zakupiony aparat do oceny narządu wzroku, m.in. dla osób niewspółpracujących. Dzięki temu, że aparat jest przenośny będzie możliwość przeprowadzenia badań oczu w Mirosławcu podczas  akcji „Biała Sobota”. Poinformował, iż jest świadomy niedoskonałości funkcjonowania służby zdrowia w wielu zakresach. Konstruktywne uwagi przyjmuje, ponieważ zdaje sobie sprawę z tego, że problematyczne sytuacje mają miejsce. Szpital w Wałczu znajduje się w tzw. sieci szpitali i zgodnie z rozporządzeniem od 1 października 2017 roku jest szpitalem ogólnopolskim, z  tzw. 6 kategorii. Szpital działa na zasadzie ryczałtu, czyli wszystkie finanse na realizację świadczeń otrzymuje z Funduszu Zdrowia z góry na kwartał i w obrębie tych pieniędzy szpital musi realizować swoje zadania. Na chwilę obecną szpital nie ma płacone za  tzw. „nadwykonania”, co zdarzało się do tej pory, mimo że jest wykonywane więcej badań niż otrzymane  dodatkowe środki. W pierwszym kwartale bieżącego roku szpital przekroczył kwotę z ryczałtu o 14%, i o tyle nie zostanie kwota wykonania zwrócona szpitalowi przez NFZ. Szpital nie otrzymuje wsparcia na bieżącą działalność z Ministerstwa Obrony Narodowej, ponieważ jest samodzielnym zakładem i nie ma możliwości starania się o wsparcie z Ministerstwa. Wynika z tego, że szpital w Wałczu zmuszony jest funkcjonować jak każdy inny szpital w Polsce. Ministerstwo Zdrowia uruchomiło środki dodatkowe polegające na tym, że zostały zmobilizowane trzy komórki do intensywniejszej pracy. Znacznie skracane są kolejki oczekujących pacjentów na protezy w zakresie kolana i biodra. W chwili obecnej okres oczekiwania jest około roku, a był 3 lata. Przeznaczona została także duża część środków finansowych z przeznaczeniem na wszczepianie soczewek. W tej chwili okres oczekiwania na planowany zabieg wynosi  niecały rok. Ograniczenia, które pojawiają się w chwili obecnej spowodowane są  przede wszystkim brakiem personelu. Brak jest specjalistów umożliwiających zwiększenie ilości wykonywanych świadczeń. Wykształcenie specjalisty w zakresie okulistyki jest długotrwałe. Dodał, iż istniałaby możliwość pozyskania takich specjalistów ze szpitali np. z Chojnic, Piły, jednak trzeba byłoby wówczas zaproponować wysokie stawki wynagrodzenia na które szpitala w chwili obecnej nie stać. W dalszych słowach poinformował, iż 107 Szpital Wojskowy nie ma obecnie płynności finansowej, tzn. co roku wykazywana jest strata i tym samym zachodzi potrzeba  konsolidowania wydatków poprzez korzystanie z firm udzielających kredytów. W roku 2017 został wyremontowany przy współudziale samorządów oddział - blok operacyjny okulistyki, który do tej pory jeszcze jest doposażany w nowoczesne urządzenie, głównie w celu zwiększenia przepustowości soczewek. Ponadto w roku bieżącym rozpoczęły się trzy inwestycje budowlane przy wsparciu Ministerstwa Obrony Narodowej, bo na te cele inwestycyjne dot. nieruchomości ministerstwo środki przyznać może. Pierwszą jest rozbudowa oddziału psychiatrii za kwotę ok. 2,5 mln zł. W ramach modernizacji wyremontowana zostanie izba przyjęć, miejsce do prowadzenia terapii oraz powiększenie oddziału o 10 łóżek szpitalnych. Druga inwestycja to termomodernizacja budynku polikliniki dotycząca części zewnętrznej oraz wymiany instalacji grzewczej. Trzecia inwestycja dotyczy przeniesienia całego laboratorium w obrębie budynku wewnętrznego, tak aby dostosować pomieszczenie do wymogów Ministerstwa Zdrowia z 2016 roku. Ponadto prawdopodobnie w czerwcu bieżącego roku rozpocznie się  kolejna inwestycja dotycząca tworzenia profesjonalnego lądowiska w systemie lotniczego pogotowia ratunkowego. Dużym problemem dla szpitala jest uzyskanie środków z przeznaczeniem na zakup  rezonansu magnetycznego, który jest zakupem priorytetowym dla  szpitala. Na chwilę obecną chorzy muszą być przewożeni na badanie do Piły, najczęściej do Ars Medicalu.
Sołtys Orla Jolanta Barszcz zwróciła się z zapytaniem kiedy na izbie przyjęć zmieni się sposób przyjmowania pacjentów w godzinach od 8:00 do 14:00 na diagnostykę.
Robert Sokołowski odpowiedział, iż na izbie przyjęć od rana dyżur pełni jeden lekarz. Niekiedy bywa tak, że lekarz nie posiada odpowiedniej specjalizacji, by móc w odpowiedni sposób zdiagnozować pacjenta.  W związku z tym lekarz zleca badanie podstawowe, których czas oczekiwania na wyniki wynosi od 1 do 2 godzin, następnie prosi na konsultacje  lekarza specjalistę z oddziału.  Jeśli jest pilne przyjęcie to odbywa się to natychmiast, natomiast jeśli musi zostać przeprowadzona diagnostyka to trwa dłużej. Poinformował, iż ratownik przyjeżdżający na wezwanie nie ma prawa wystawić skierowania do szpitala, on tylko przywozi pacjenta do szpitala, aby tu zastanowić się i zdecydować czy pacjent musi przebywać w szpitalu.
Sołtys Orla Jolanta Barszcz zwróciła się z zapytaniem dotyczącym udzielania informacji pacjentom, którzy otrzymają skierowanie do innego szpitala. Szpital przyjmujący poinformował, że pacjent powinien być przewieziony karetką oraz powinna być przeprowadzona rozmowa między dwoma szpitalami, a w przypadku, o którym mówi tak się nie stało.
Dodała również, że są źle udzielane informacje o wykonywaniu badań specjalistycznych w najbliższych jednostkach.
Robert Sokołowski odpowiedział, iż wszystkie szpitale są niezależne. Poinformował, iż telefoniczne umówienia pacjenta na przyjęcie do innego szpitala jest nieskuteczne, ponieważ lekarz musi  sam osobiście zobaczyć (zbadać) pacjenta. Jeśli jest zawał, udar czy zagrożenie życia to jest inna dyskusja, natomiast jeśli jest sprawa diagnostyczna, jest inne podejście do pacjenta. Jeśli chodzi o laboratoria są prywatne lub samodzielne, w 107 Szpitalu nie ma informacji, jakimi dysponują one możliwościami diagnostycznymi.
Radny Marcin Karczewski zwrócił się z zapytaniem dlaczego szpital nie posiada kompletnych informacji od laboratoriów jakimi możliwościami diagnostycznymi dysponują?
Robert Sokołowski odpowiedział, iż szpital ma informację z Ars Medicalu, z którym prowadzona jest współpraca. Natomiast wiele laboratoriów jest prywatnych, a szpital nie prowadzi z nimi współpracy i w związku z tym nie ma wiedzy, jakimi badaniami się zajmują. Aby współpracować z laboratorium jest ogłaszany przetarg, szpital wybiera najkorzystniejszą ofertę.
Sołtys Orla Jolanta Barszcz poinformowała, iż jest problem z rejestracją telefoniczną w Poliklinice, ponieważ od rana nikt nie odbiera telefonów.
Zastępca Dyrektora 107 Szpitala w Wałczu odpowiedział, iż sytuacja jest ciężka, ponieważ osoba odbierająca telefon musi mieć stanowisko z komputerem i możliwość zarejestrowania dzwoniącej osoby. Jest 11 rejestratorek zatrudnionych, gdzie już fizycznie nie ma możliwości zatrudnienia kolejnej, która miałaby stanowisko z komputerem.
Sekretarz Gminy poinformowała, że problem z rejestracją telefoniczną nie dotyczy tylko i wyłącznie 107 Szpitala Wojskowego w Wałczu, lecz wielu szpitali w całym kraju.  
Radny Janusz Beer poinformował, że są sytuacje, kiedy osoba, której uda się dodzwonić otrzymuje informację, że trzeba było dzwonić w godzinach rejestracji. A jak się dzwoni w wyznaczonych godzinach to telefon nie jest odbierany lub ciągle jest zajęty.
Robert Sokołowski poinformował, iż istnieje rozwiązanie w postaci systemu rejestracji internetowej, który działa od 2 lat.  Każdy może się sam zarejestrować, trzeba tylko raz przyjść do rejestracji, aby zostały zweryfikowane dane osobowe i otrzymać login.
Sołtys Jabłonkowa Grzegorz Morzyc zwrócił się z zapytaniem czy jeżeli będzie posiadał login, czy ze swojego konta również będzie mógł zarejestrować dziecko? Dodał, iż szkoda że taka informacja nie jest udzielana w rejestracji.
Robert Sokołowski odpowiedział, iż jest taka możliwość,  gdyż dzieci nie mają osobowości prawnej i nie mogą samodzielnie wykonać rejestracji.
W dalszych słowach Robert Sokołowski poinformował, iż właścicielem budynku Szpitala jest Ministerstwo Obrony Narodowej, a dyrektor placówki wybierany jest w konkursie.
Radny Marcin Karczewski zwrócił się z zapytaniem, czy istnieje możliwość wystąpienia  do Ministerstwa Obrony Narodowej ze zgłoszeniem o środki na remont budynku szpitala?
Robert Sokołowski odpowiedział, iż inwestycje które zostały wcześniej wymienione  są finansowane ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej. Dodał, iż wszystko zależy również od PMT (Podmiot Modernizacji Technicznej), który przydziela środki finansowe, tylko niestety nie w takich kwotach, jakie szpital chciałby otrzymać.
Radny Stanisław Pilc zwrócił się z zapytaniem jak wygląda współpraca szpitala z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy?
Robert Sokołowski odpowiedział, iż współpraca jest bardzo dobra. W roku poprzednim szpital otrzymał między innymi 15 łóżek na oddział pediatrii, urządzenia do wykrywania żył u noworodków. W roku bieżącym szpital otrzymał potwierdzenie na otrzymanie foteli dla matek przebywających z dziećmi na oddziale dziecięcym oraz aparatu USG.
Radna Anna Turska zwróciła się z zapytaniem czy szpital wstępnie występuje o przydzielenie sprzętu oraz jakie są potrzeby szpitala?
Robert Sokołowski poinformował, iż wysyłana jest lista potrzeb szpitala w zakresie wyposażenia. Niekiedy bywa tak, że  szpital nie ma możliwości otrzymania wnioskowanego sprzętu, otrzymuje w zamian inny sprzęt. Głównie jest to sprzęt z przeznaczeniem dla noworodków czy osób starszych w zależności od rodzaju zbiórki w danym roku. Dodał, iż w tym roku będzie zakupione nowoczesne USG, kolumna altrostopową (służy ortopedom) oraz  urządzenie do jeszcze lepszego wszczepianie soczewek do oczu.
Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech zwrócił się z zapytaniem czy są prowadzone  poszukiwania lekarzy za granicą, np. wśród lekarzy ze wschodu?
Robert Sokołowski odpowiedział, że bezpośrednio nie były prowadzone takie poszukiwania. Lekarze, którzy mają kompetencje lekarza Unii Europejskiej to raczej nie szukają pracy w Polsce z powodu niskich zarobków, wolą pojechać do Europy Zachodniej.
Radny Józef Ryźlak zwrócił się z zapytaniem czy ośrodki zdrowia oraz szpital będą zaopatrzone w surowice przy ukąszeniach żmij.
Robert Sokołowski odpowiedział, iż standardowo szpital nie posiada, ale w okresie letnim surowica zostanie zakupiona na izbę przyjęć.
Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech zapytał czy były w powiecie sytuacje związane  ukąszeniami przez żmiję?
Robert Sokołowski odpowiedział, iż w tym roku jeszcze nie było.
Radna Anna Turska zwróciła się z zapytaniem czy szpital pozyskując lekarza do współpracy proponuje mu np. mieszkanie?
Robert Sokołowski odpowiedział, że aby zaproponować mieszkanie, szpital musiałby je najpierw kupić, ponieważ w swoim zasobie mienia takich nie posiada.
Radna Anna Turska zwróciła się z zapytaniem do jakich celów wykorzystywany jest
w chwili obecnej budynek przy ulicy Kołobrzeskiej w Wałczu, który służył poprzednio jako hotel pielęgniarek?
Robert Sokołowski odpowiedział, że budynek należy do Agencji Mienia Wojskowego. Został on kompleksowo wyremontowany i przeznaczony na cele mieszkaniowe głównie dla żołnierzy kontraktowych, którzy zostali przeniesieni do Wałcza z innych  jednostek.
Sołtys Mirosławca Górnego Stanisław Orawiec zapytał, iż skoro budynek  szpitala należy do struktur Ministerstwa Obrony Narodowej, to dlaczego nie może liczyć na wsparcie ze strony MON? 
Robert Sokołowski poinformował, iż Ministerstwo Obrony Narodowej jest właścicielem budynku i sprzętu. Nie zajmuje się jednak prowadzeniem bieżącej działalności szpitala i finansowaniem świadczeń.
Sołtys Mirosławca Górnego Stanisław Orawiec zwrócił się z zapytaniem dotyczącym udzielania pomocy medycznej dla żołnierzy z poligonu.
Robert Sokołowski poinformował, iż jeśli żołnierz jest ubezpieczony, to jest on pacjentem jak każdy inny ubezpieczony pacjent. Natomiast gdy nie posiada ubezpieczenia, po zakończeniu leczenia otrzymuje on rachunek do zapłacenia.
Sołtys Mirosławca Górnego Stanisław Orawiec zwrócił się z zapytaniem czy tak samo wygląda sytuacja z przywiezieniem żołnierza np. z wojsk amerykańskich?
Robert Sokołowski odpowiedział, iż jak jest przywieziony żołnierz, który nie będzie miał polisy ubezpieczeniowej to otrzyma rachunek za leczenie. Szpital przyjmuje każdego kto potrzebuje pomocy specjalistycznej.
Przewodniczący rady Miejskiej Piotr Czech zwrócił się z zapytaniem dotyczącym terminu kolejnej akcji „Białej Soboty” organizowanej w Mirosławcu?
Burmistrz Mirosławca odpowiedział, że akcja zaplanowana została  na dzień  30 czerwca 2018 r.
Radna Anna Turska poinformowała, iż rozmawiała z Dyrektorem 107 Szpitala Wojskowego w Wałczu, że stowarzyszenie Rodzina Wojskowa zainteresowana jest przeprowadzeniem w szpitalu na oddziale dziecięcym akcji 1 czerwca z okazji Dnia Dziecka. Członkowie stowarzyszenia chcieliby przyjechać do szpitala  na oddział dziecięcy poczytać dzieciom bajki oraz wręczyć upominki np. książeczki, kolorowanki, kredki. Zwróciła się z zapytaniem czy byłaby możliwość uzyskania  informacji co najbardziej by się przydało?
Robert Sokołowski odpowiedział, iż przekaże to pytanie Dyrektorowi Szpitala, który udzieli  odpowiedzi w tej sprawie.
W związku z brakiem dalszych pytań Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech podziękował Zastępcy Dyrektora 107 Szpitala Wojskowego w Wałczu za przybycie na posiedzenie Rady Miejskiej i przedstawienie najważniejszych informacji dotyczących działalności 107 Szpitala Wojskowego w Wałczu.
O godz. 1230 Zastępca Dyrektora 107 Szpitala Wojskowego w Wałczu Robert Sokołowski opuścił posiedzenie Rady Miejskiej w Mirosławcu.
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech ogłosił przerwę w obradach.
Przerwa:
1230-1245
Po przerwie wznowiono obrady. Obecnych na posiedzeniu 13 radnych. Nieobecni: radny Grzegorz Różycki, radna Urszula Stanisławska.
d)    przyjęcie informacji
W związku z brakiem dalszych pytań nt. sytuacji służby zdrowia przystąpiono do przyjęcia informacji na temat funkcjonowania służby zdrowia na terenie Gminy i Miasta Mirosławiec za 2017 rok.
Głosowanie:
Za-13
Przeciw-0
Wstrzymało się-0
W wyniku głosowania Rada Miejska w Mirosławcu w głosowaniu jawnym, jednogłośnie przyjęła w/w informację.
Ad.8
Sprawozdanie z realizacji uchwały Nr XXIV/198/2016 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 29 listopada 2016 r. w sprawie rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2017 r.
a)     sprawozdanie Burmistrza Mirosławca;
W/w sprawozdanie radni otrzymali w materiałach na posiedzenie Rady Miejskiej w Mirosławcu.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 8  do niniejszego protokołu.
b)    stanowisko Komisji Polityki Społecznej;
Stanowisko Komisji odczytała Przewodnicząca Komisji Polityki Społecznej Anna Turska.
Pisemne stanowisko stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.
c)     dyskusja;
Radna Anna Turska poinformowała, iż 24.05.2018 r. odbyło się posiedzenie Komisji Polityki Społecznej, na które byli zaproszeni przedstawiciele organizacji pozarządowych
z terenu Gminy i Miasta Mirosławiec. Po posiedzeniu Komisji pojawiły się chętne osoby do uczestnictwa w konferencji na temat idei wolontariatu w stowarzyszeniach pt. „Pomorze-Pomoże” w Szczecinie w terminie 06-08.06 2018 r.
W dalszych słowach poinformowała, że stowarzyszenia wyraziły chęć uczestnictwa
w spotkaniu z lekarzem onkologiem Jackiem Sokołowskim. Wstępnie spotkanie zaplanowane zostało  pomiędzy 18 a 22 czerwca 2018 r. W dalszych słowach zwróciła się z zapytaniem, czy jest możliwość uzyskania informacji nie tylko ze strony Facebook Ośrodka Kultury w Mirosławcu na temat sposobu głosowania na zgłoszone projekty przez Stowarzyszenie Ekoqulturka w ramach programu Społecznik.
Sekretarz Gminy odpowiedziała, iż osoby zajmujące się prowadzeniem stowarzyszenia  Ekoqulturka  przesyłały maile z prośbą o oddanie głosu. Dodała, iż zostanie przesłany link do radnych, gdzie można oddawać głosy. Link zostanie również zamieszczony na stronie internetowej gminy.
d)    przyjęcie sprawozdania.
W związku z brakiem dalszych pytań przystąpiono do przyjęcia sprawozdania z realizacji uchwały XXIV/198/2016 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 29 listopada 2016 r. w sprawie rocznego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi w 2017 r.
Głosowanie:
Za-13
Przeciw-0
Wstrzymało się-0
W wyniku głosowania Rada Miejska w Mirosławcu w głosowaniu jawnym, jednogłośnie przyjęła w/w sprawozdanie.
Ad.9
Podjęcie uchwały zmieniającej  uchwałę Akt utworzenia samorządowej instytucji kultury – Biblioteki Publicznej w Mirosławcu oraz nadania Statutu.
W/w projekt uchwały wraz z uzasadnieniem Radni otrzymali w materiałach na posiedzenie Rady Miejskiej.
Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisje stałe Rady Miejskiej
w Mirosławcu.
W związku z brakiem pytań przystąpiono do podjęcia uchwały zmieniającej uchwałę Akt utworzenia samorządowej instytucji kultury – Biblioteki Publicznej w Mirosławcu oraz nadania Statutu.
Głosowanie:
Za-13
Przeciw-0
Wstrzymało się-0
W wyniku głosowania Rada Miejska w Mirosławcu w głosowaniu jawnym, jednogłośnie  podjęła Uchwałę Nr XLI/332/2018 zmieniającą uchwałę Akt utworzenia samorządowej instytucji kultury – Biblioteki Publicznej w Mirosławcu oraz nadania Statutu.
Przedmiotowa uchwała stanowi załącznik nr 10  do niniejszego protokołu.
Ad.10
Podjęcie uchwały w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych.
W/w projekt uchwały wraz z uzasadnieniem Radni otrzymali w materiałach na posiedzenie Rady Miejskiej.
Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisje stałe Rady Miejskiej
w Mirosławcu.
W związku z brakiem pytań przystąpiono do podjęcia uchwały w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych.
Głosowanie:
Za-12
Przeciw-0
Wstrzymało się-1
W wyniku głosowania Rada Miejska w Mirosławcu w głosowaniu jawnym, większością głosów przy 12 głosach „za”, braku głosów „przeciw” oraz 1 głosie „wstrzymującym się” podjęła Uchwałę Nr XLI/333/2018 w sprawie wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości zamieszkałych.
Przedmiotowa uchwała stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.
O godz. 13 24 posiedzenie  opuścił radny Marcin Karczewski . Obecnych na posiedzeniu
12 radnych.
Ad.11
Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia odstępstw od zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych na terenie gminy Mirosławiec.
W/w projekt uchwały wraz z uzasadnieniem Radni otrzymali w materiałach na posiedzenie Rady Miejskiej.
Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisje stałe Rady Miejskiej
w Mirosławcu.
Sekretarz Gminy Monika Stąporek poinformowała, iż po dyskusjach, które miały miejsce na posiedzeniach stałych komisji Rady Miejskiej, proponuje się  wprowadzenie autopoprawek do niniejszego projektu uchwały poprzez:
-wykreślenie z paragrafu 1 ust. 1 pkt 3 „w budynku Biblioteki Publicznej w Mirosławcu, ul. Parkowa 1”, wówczas w ust. 2 pkt otrzymają numerację kolejną „5, 7, 11, 12”
- nadanie dotychczasowym zapisom w paragrafie 2  ust. 2 i 3 nowego brzmienia:
„2. Odstępstwo od zakazu dotyczy spożywania napojów alkoholowych zawierających nie więcej niż 4,5 % alkoholu w miejscach wymienionych w § 1 ust. 1 w czasie  trwania imprez organizowanych przez Gminę Mirosławiec, jej jednostki organizacyjne i pomocnicze, instytucje kultury, stowarzyszenia z wyłączeniem imprez sportowych i organizowanych dla dzieci i młodzieży.”
„3. Odstępstwo od zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscach wymienionych
w § 1 ust. 1 obowiązuje na czas organizowania zamkniętych imprez okolicznościowych przez osoby fizyczne i inne podmioty posiadające tytuł prawny uprawniający do dysponowania nieruchomością”.
O godz. 13 26 na posiedzenie Rady Miejskiej powrócił radny Marcin Karczewski. Obecnych na posiedzeniu 13 radnych.
Radny Marcin Karczewski zwrócił się z zapytaniem czy w budynku Biblioteki Publicznej w Mirosławcu nie będzie można organizować przyjęć?
Sekretarz Gminy odpowiedziała, iż Biblioteka Publiczna w Mirosławcu nie wynajmuje sali na przyjęcia. Biblioteka ma swoje mienie określone w statucie, pomieszczenia znajdują się na pierwszym piętrze budynku przy ulicy Parkowej 1 w Mirosławcu. Natomiast sale na parterze budynku należą do Ośrodka Kultury w Mirosławcu, gdzie można wynajmować sale na przyjęcia.
Radny Stanisław Pilc zwrócił się z zapytaniem czy warto wykreślić Bibliotekę Publiczną w Mirosławcu odnośnie zakazu spożywania napojów alkoholowych, ponieważ w tym miejscu nie nadużywa się alkoholu. Dodał, iż sporadycznie odbywają się wernisaże, czy spotkania autorskie.
Sekretarz Gminy odpowiedziała, iż pierwszy raz w tym roku odbył się wernisaż, na którym spożywany był alkohol poniżej 3,5%. Dodała, iż po rozmowie z Panią Dyrektor Biblioteki Publicznej, która nie ma nic przeciwko aby był zakaz spożywania napojów alkoholowych w budynku Biblioteki Publicznej w Mirosławcu..
W związku z brakiem pytań przystąpiono do podjęcia uchwały w sprawie wprowadzenia odstępstw od zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych na terenie gminy Mirosławiec.
Głosowanie:
Za-13
Przeciw-0
Wstrzymało się-0
W wyniku głosowania Rada Miejska w Mirosławcu w głosowaniu jawnym, jednogłośnie  podjęła Uchwałę Nr XLI/334/2018 w sprawie wprowadzenia odstępstw od zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych na terenie gminy Mirosławiec.
Przedmiotowa uchwała stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.
Ad.12
Podjęcie uchwały o zmianie uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy i Miasta Mirosławiec na 2018 rok z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie.
W/w projekt uchwały wraz z uzasadnieniem Radni otrzymali w materiałach na posiedzenie Rady Miejskiej.
Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisje stałe Rady Miejskiej
w Mirosławcu.
Sekretarz Gminy poinformowała, że 24 maja 2018 r. zostały przeprowadzone  konsultacje z organizacjami pozarządowymi w sprawie w/w projektu uchwały, do którego nie zostały wniesione żadne uwagi.
W związku z brakiem pytań przystąpiono do podjęcia uchwały o zmianie uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy i Miasta Mirosławiec na 2018 rok z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Głosowanie:
Za-13
Przeciw-0
Wstrzymało się-0
W wyniku głosowania Rada Miejska w Mirosławcu w głosowaniu jawnym, jednogłośnie  podjęła Uchwałę Nr XLI/335/2018 o zmianie uchwały w sprawie Rocznego Programu Współpracy Gminy i Miasta Mirosławiec na 2018 rok z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Przedmiotowa uchwała stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.
Ad.13
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy i Miasta Mirosławiec na 2018 rok.
W/w projekt uchwały wraz z uzasadnieniem Radni otrzymali w materiałach na posiedzenie Rady Miejskiej.
Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisje stałe Rady Miejskiej
w Mirosławcu.
W związku z brakiem pytań przystąpiono do podjęcia uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy i Miasta Mirosławiec na 2018 rok.
Głosowanie:
Za-13
Przeciw-0
Wstrzymało się-0
W wyniku głosowania Rada Miejska w Mirosławcu w głosowaniu jawnym, jednogłośnie  podjęła Uchwałę Nr XLI/336/2018 w sprawie zmian w budżecie Gminy i Miasta Mirosławiec na 2018 rok.
Przedmiotowa uchwała stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.
Ad.14
Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pełnomocnictwa Burmistrzowi Mirosławca.
W/w projekt uchwały wraz z uzasadnieniem Radni otrzymali w materiałach na posiedzenie Rady Miejskiej.
W związku z brakiem pytań przystąpiono do podjęcia uchwały w sprawie udzielenia pełnomocnictwa Burmistrzowi Mirosławca.
Głosowanie:
Za-13
Przeciw-0
Wstrzymało się-0
W wyniku głosowania Rada Miejska w Mirosławcu w głosowaniu jawnym, jednogłośnie  podjęła Uchwałę Nr XLI/337/2018 w sprawie udzielenia pełnomocnictwa Burmistrzowi Mirosławca.
Przedmiotowa uchwała stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.
Ad.15
Odpowiedzi na wnioski i zapytania z poprzedniej sesji Rady Miejskiej.
Odpowiedzi na wnioski stanowią załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.
Nie zostały złożone żadne wnioski i zapytania do powyższego.
 
Ad.16
Wolne wnioski i zapytania.
Radna Anna Turska poinformowała, iż 30 maja 2017 r. składała wniosek o poprawę jednego z pomników Państwa Balawajder na Cmentarzu Komunalnym w Mirosławcu, który został zmieniony, za co bardzo dziękuje.
Burmistrz Mirosławca poinformował, iż odnośnie cmentarza będzie przygotowywany do poprawy również  pomnik Państwa Kucharskich.
Radna Anna Turska poinformowała, iż projekt „Limuzynką do Filharmonii” bardzo spodobał się mieszkańcom Gminy. Dodała, iż otrzymała informację, że mieszkańcy Mirosławca będą mogli wziąć udział w drugiej edycji projektu, która ukarze się w drugiej połowie 2018 roku. Dodała, że Dyrektorzy Szkół Podstawowych w Mirosławcu i Piecniku wyrazili chęć udziału w  programie DUTEK (Dziecięcy Uniwersytet Technologiczny).
Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech wniósł o usunięcie suchego drzewa przy zjeździe z ul. Wolności (droga krajowa nr 10) na ul. Dworcową w Mirosławcu w okolicy słupa ogłoszeniowego oraz o oczyszczenie rzeczki przy ulicy Młyńskiej.
Ad.17
Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej w Mirosławcu z okresu między sesjami
 i sprawy bieżące.
Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech odnosząc się do otrzymanych pism w sprawie udzielenia pomocy finansowej mieszkańcom m. Dębsko, którzy w wyniku pożaru domu stracili dach nad głową oraz pogorzelcom z Gminy Wierzchowo również w sprawie udzielenia pomocy finansowej poinformował, iż nie zostały przygotowane projekty uchwał w powyższej sprawie.
Sekretarz Gminy uzupełniła, iż kontaktowała się z Urzędem Miejskim w Kaliszu Pomorskim oraz w Wierzchowie odnośnie udzielenia pomocy finansowej poszkodowanym mieszkańcom tych gmin uzyskując informacje, że obiekty, które uległy pożarowi są obiektami prywatnymi. Przepis art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, stanowi że Gminy, związki międzygminne oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej zaś art. 216 ust. 2 pkt. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, stwierdza że wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, a w szczególności na  zadania własne jednostek samorządu terytorialnego.
Z przepisów prawa wynika, więc że gmina gminie może udzielić pomocy finansowej na realizację zadań własnych gminy,  nie zaś na pomoc osobom prywatnym.
Dodała, że osoby, które są zainteresowane udzieleniem pomocy finansowej, mogą dobrowolnie wpłacać środki finansowe na specjalnie otwarte w tym celu konto bankowe.  Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech poinformował, iż do Biura Rady wpłynęła petycja w sprawie niełączenia klas drugich w Szkole Podstawowej w Mirosławcu w roku szkolnym 2018/2019.
Radny Marcin Karczewski zwrócił się z zapytaniem dotyczącym spotkania w Szkole Podstawowej w dniu 18 maja 2018 r. w sprawie łączenia klas, co wynikło z tego spotkania?
Burmistrz Mirosławca poinformował, iż na chwilę obecną należy znaleźć źródło finansowania, aby o jeden rok wstrzymać łączenie klas.
 
Ad.18
Zamknięcie obrad XLI Sesji Rady Miejskiej w Mirosławcu.
 
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech
o godz. 1355 zamknął XLI sesję Rady Miejskiej w Mirosławcu.

Protokołowała:                                                                      Przewodniczący Rady Miejskiej

Urszula Dmytrasz                                                                                  Piotr Czech

Powiadom znajomego